Gisteren naar Lelystad getogen om mijn Fatboy uit 2006 op kenteken te krijgen.
Was mooi weer en we waren daar met 7 Harleyrijders en een BMWrijder.
Alle motoren waren importmotoren uit de States.
Technische keuring duurde ongeveer 10 minuten, gecontroleerd werden de
frame- en motorbloknummers, verlichting, banden en veer of schakelaar op jiffy.
Zodra de motor wordt rechtgezet moet de jiffy inklappen of niet te starten zijn.
De verlichting moet een stadslicht bevatten. Ook een lampje plaatsen onder
de koplamp is afdoende. Originele achterlicht(lens) uit de States voldeden,
dus geen aanvullende reflector noodzakelijk.
De knipperlichtlensjes mogen blank zijn als het lampje maar amergeel licht geven.
Nu komt het moeilijk deel van de keuring een rijtest over een circuit waarbij een remmentest
en geluidstest wordt uitgevoerd. Hierbij werden van de acht motoren drie motoren afgekeurd wegens
geluidsoverlast.
De richtlijnen zijn als volgt standaard geluidsniveau 80db(A), wordt de motor voor het eerste geregisteerd op kenteken dan
mag daar 3 db(A) worden opgeteld, plus 1db(a) marge. Dus het geluidsniveau mag niet boven de 84db(A) uitkomen.
Er werd een motor afgekeurd op geluid omdat deze 1db(A) teveel geluid produceerde.
Mijn Fatboy werd afgekeurd wegens een te forse overschrijding van 5db(A)(wat een verdubbeling is van het geluid)
Met de originele Amerikaanse dempers waarop stond 80db(A).
Het geluid wordt ook versterkt door toepassing van de verkeerde luchtfilters(teardrop i.p.v gesloten)
Er werd ook een Ultra Classic afgekeurd met de originele Nederlandse E4 dempers!!
Op een Claxon kan de motor ook op worden afgekeurd, op 7 meter afstand moet deze minimaal 89db(A) bedragen.
Dus is het zaak om de claxon aan de voorzijde van het frame te plaatsen met de “uitlaat” naar voren.
Alleen in Lelystad worden geluidsmetingen verricht, dus bij een afkeur op geluid moet je altijd weer naar Lelystad.
Helaas moet ik nogmaals een bezoek brengen wat ook extra kosten met zich meebrengt.
Uurloon RDW medewerker bedraagt € 120,00 per uur. Dus herkeuring van een 1 uur kost je wederom € 120,00
bovenop de standaard keuringskosten van € 600,00
Gelukkig ging het vandaag beter bij de Douane in Veldhoven beter. BPMdocumenten gedownload van de Belastingsdienst.
Thuis bedragen ingevuld en uitgeprint en op locatieoverhandigd aan de Douanemedewerker.
Deze kwam overigens niet naar buiten om de motor te inspecteren.
Tip, neem wel ALLE INVOERPAPIEREN mee, daar maken ze namelijk kopietjes van.
Overigens met ingang van 2010 wordt je niet meer geholpen door de Douane bij het invullen van de BPMdocumenten
Binnen 10 minuten stond ik weer buiten. Na 5 werkdagen krijg je digitaal bericht wat je moet betalen en na betaling
per bank, wordt de RDW ingeseind en wordt je nieuw kenteken afgestuurd(totaal 10 werkdagen)
Volgende week weer naar Lelystad met geknepen luchtfilters en Nederlandse dempers. Dus als je een Harleyrijder ziet rijden
richting Lelystad met een lage snelheid die bovendien klinkt als een Honda, heb genade. Na de keuring komen de SE uitlaten
weer uit de schuur.
Voor diegene die nog naar Lelystad moeten doe hier je voordeel mee(of niet)
Eric