Vork olie

  • leo V

    Jongens ik wil de voorvork een beetje bijvullen met vork olie ( zoals ik heb begrepen nr 20 ) dit omdat hij nogal duikt als ik rem, in het grote boek wat ik bij mijn dyna heb gekregen staan enkel de afstellingen, maar niet waar je het in moet proppen.

    Ik neem aan als ik aan de bovenkant van de vork bij de balhoofdplaat die grote plug los draai en ik zie die veer zitten dat het daar in moet, en hoeveel moet er, het lijkt mij dat als je er te veel in gaat doen dat het dan ook weer niet goed is, dus ligt mij in zodat ik er aan kan beginnen, moet ook nog een berg polijsten maar dat is simpel , maar dit wist ik even niet , dus ik hoor van jullie.

    gr leo.

  • electra_glidejos

    Bovenste bouten moeten inderdaad los. Zou de vork wel uit de veren trekken anders zie je niet alleen de veren maar voel je de bouten wel.

    Laat wel de oude olie af, even met wat nieuwe olie spoelen en dan afvullen met nieuwe olie.

  • soeterboek

    Leo.

    kijk even in een service manual bij de specificatie en dan weet je hoeveel er in moet.eerst alle oude olie eraf halen en weer bovenaan de doppen vullen.pak wel een manual van jou type bouwjaar.als je voorvork duikt kan het zijn dat er te weinig inzit ofdat de olie te dun is voor je vork

    pak dan een sae 15

    regards MS

  • leo V

    Hallo soeterboek ik heb de manual doorgespit, en ik zie enkel staan dat de vork olie bij 32000 klm vervangen moet worden.

    Door de voorvork met het wiel los te maken, eruit halen en op zijn kop leeg laten lopen weet je ook de hoeveelheid.

    Misschien dat dit voorbehouden is voor de dealer ?

    Dus misschien dat er nog iemand reageerd over de preciese hoeveelheid , anders haal ik hem eruit en meet dan de hoeveelheid die er dan uit komt, en dan prop ik er SAE 15 of 20 in.

    gr leo

  • henk

    duiken verhelp je niet door de olie bij te vullen

    voorvork olie wordt en dient nooit bijgevuld te worden

    dit is een nauwkeurig afgemeten hoeveelheid (voor hoeveelheid zie je servicemanual)

    voorvorkolie kun je alleen geheel vervangen, dit ook daar de huidige olieen een totaal andere samenstelling hebben en zich ondeling niet laten mengen.

    duiken kun je oplossen door bijv. veren van Progressive suspension te monteren

    let er wel op dat mocht je zelf andere binnenveren monteren dat het niet je gebit kost.

    Veren staan namelijk onder spanning

    opletten dus

    vr.gr.

  • Rick2

    Leo, zit er geen anti-duik systeem op?

  • leo v

    Beste rick 2 ,

    Het enigste duik systeem wat op de motor zit dat ben ik,maar alleen als ik de voorrem te hard in knijp.

    gr leo.

  • streetbob

    ga eens langs bij http://www.hyperpro.com/index.asp?lang=nederlands

    mijn streetbob kon ik niet meer terug met de door hun geleverde verenkit.

    absolute aanrader.

  • a v d

    wat je ook doet het blijven duikboten,ik heb alles al geprobeerd , meer olie ,andere veren ,vulbussen .er is maar een oplossing

    andere vork monteren( upsidedown ) kost wel wat,maar je kend je fiets niet weer

  • andre

    hey leo

    ik heb pas olie vervangen van mijn electra.

    ik heb daarna bewust 15 cc extra in elke poot gedaan, resutaat was dat hij teweinig inveerde.

    vervolgens heb ik er weer 5 cc per poot uitlaten lopen via de drain schroef onderaan de poot.

    nu voelt hij nog steeds redelijk stug aan, ik kijk wel of ik het zo laat of dat ik er nog 5cc uit laat lopen

    grt andre