clutch

• Jos V.

Ik wil een betere koppeling op m'n shovel zetten. Ik twijfel tussen een Rivera/Primo Pro clutch of de Scorpion van Barnett.(komt op een 1 1/2" open beltset)

Zijn er mensen die een van deze sets gemonteerd hebben en wat zijn jullie ervaringen?

• Peets HD

Scorpion van barnett heb ik goede ervaringen mee , ik heb het eigelijk helemaal niet zo op primo maar wacht even verdere reacties af .

Als ik er teminste vanuit gaat dat je een andere koppeling wil hebben in plaats van de oude goed af te stellen met een retainersetje en diafragma veer .

gr peet

• Corné

Hoi Jos,

Na jarenlang met mijn koppeling kloten ( ook op een shovel ) was ik het helemaal zat.

Er zullen wellicht mensen zijn die deze goed afgesteld krijgen.

Maar ik was er van overtuigd na proberen met een retainer, Tamer set en Big fix en noem maar op wat er allemaal voor lapmiddellen in de handel zijn dat ik een miskleun koppeling getroffen had. 4 jaar aan het pielen geweest met dat ding eindeloos in en uit elkaar.

Ik heb eens een ongeveer dezelfde vraag weggezet maar dan over de competitor clutch van BDL.

Dat is een hele lange maar leerzame topic geworden. ( 11-2008. onderwerp competitor clutch )

In dat topic raadde Peet mij deze koppeling een beetje af in verband met de pk's die deze niet kon hebben.

Ondanks Peet zijn onnoemelijk gewaardeerde kennis heb ik toch eigenwijs gedaan en de clutch gekocht. ( sorry Peet ! )

Met de reden dat mijn shovel niet zo veel power heeft en ook omdat ik de BDL er wat betreft uiterlijk mooi uit vond zien bij een 3 inch open belt.

Géén ervaring dus met Barnett of Primo maar ik denk ( zeker te weten ) dat het vaste lager gewoon het verschil maakt ongeacht het merk.

Allicht zal er kwaliteit/degelijkheids verschil zijn maar daar kan ik niet over meepraten.

Wat ik dus wel weet nu is dat het verschrikkelijk lekker ontkoppelt en een wereld van verschil is.

Ik krijg hem zelfs bij stilstand in zijn vrij wat eerder nooit lukte.

Met andere woorden alle ongemakken ineens gewoon pleite !

Ik weet niet of je er wat aan hebt,maar heb hier nu ook meteen laten weten na een gedegen testperiode hoe het afgelopen is en dat is ook altijd interessant.

Groeten,

Corné

• Peets HD

de fout zit in de bigfix deze zorgt dat het kopelingshuis naar buiten wordt geduwd hij gaat dan zwaae draaien tegen de temerset en die op zijn buurd de kopelings naaf weer in beweging zet . uiteraard de competitor beter maar je hebt de verkeerde combinatie van parts gebruikt toen je de oude clutch probeerde op te lappen . Ik heb er nu weer 1 op de brug staan met zo'n probleem , ik kan moeilijk al die mensen de geld uit hun zak kloppen en gelijk een andere clutch monteren , dus gewoon repareren .

• Jos V.

Dank voor je heldere uitleg en ervaringen, ik heb via de zoekfunctie ook al gezocht.

Peet gaf al aan dat de scorpion van Barnett een goede keuze was.

Omdat ik niet met lapmiddeltjes wil werken en het gelijk goed wil doen wordt het de scorpion.

Ik weet dat ie duur is maar als ik de koppeling bekijk en de lagering dan lijkt me dat een goede keuze.

En een goede niet rammelende of slippende koppeling die goed vrijkomt verhoogt het rijplezier.

• Corné

Je zal er geen spijt van krijgen lijkt me.

Ik denk dat je de zelfde gedachten gang hebt als ik, het is mijn mening dat je met plezier op je bike moet zitten en als je je steeds ergert aan iets rij je niet ontspannen.

Wat Peet zegt is ook waar: iemand geld uit zijn broek kloppen is ook niet de bedoeling maar als je zo'n ding er dan op hebt zitten en daadwerkelijk het grote verschil merkt dan is dat mij ook het geld waard.

Ben benieuwd naar je reactie ná je testrit met die Barnett.

• Jos V.

Ben nog bezig om m'n shovel op te bouwen en nu ik er toch mee bezig ben kan ik het net zo goed ineens fatsoenlijk maken.

Duurt overigens nog wel enkele maanden. T.z.t. hoor je nog van me.

• john

peter wat is een bigfix wat dat zou dan echt het probleem moeten zyn zou zonder van je geld zijn als je een nw huis zou aanschaffen als me dit nou ook nt lukt wil ik bij jou langs komen met vg john

• Peets HD

een big fix is een vervangende vole rollen systeem van je koppeling waar normaal de kooi zit met 20 rollen .

Het probleem is dat bij het vole rollen systeem de rollen schuin komen te liggen en je koppelings huis naar buiten probeerd te duwen

• john

bedankt voor de informatie peter toppie