leerlooierij gezocht

• flhs88

ik zoek een leerlooierij die ook voor particulieren keline stukken leer wil looien

• henky

Wat voor huid heb je liggen om te laten looien? Nog een gepekelde huid vers van het slachthuis of heeft hij bepaalde processen al ondergaan? wat is de reden dat je zelf wil laten looien?

Weet je een beetje hoe het er aan toe gaat in een Leerlooierij? Ik heb jarenlang in die buisiness gezeten dus als je me verteld wat je plannen zijn dan kan ik wel eens voor je kijken (al is de kans heel klein aangezien er bijna geen kleine looierijen/finishbedrijven zijn)

henky

• flhs88

hoe het precies eraan toe gaat weet ik niet. ik wil slangenleer laten looien en dat zijn misschien maar twee huiden. is maar een kleine klus.

• henky

Het zogenaamde looien van leer is het proces van een “verse” huid waar nog vet, vlees, haar etc op zit conserveren mbv chemische stoffen zoals oa chroom. Hierdoor wordt de huid lichtblauw, het zogenaamde wet blue. Op dit moment lijkt het net karton en helemaal niet meer op het beest wat het ooit is geweest. Eventueel wordt het nog op gelijke dikte schuurd.

Het Finishen is de stap daarna en heeft dus niets meer met het looien te maken. dat is het op de gewenste kleur brengen van de wet blue en het inprinten van een eventueel dessing.

maw je kunt een huid van een bonte koe looien en kleuren en inprinten zodat het verkocht kan worden als krokodillenleer.

Wat jij wilt is volgens mij enkel het conserveren van een slangenhuid zonder dat het qua structuur en kleur veranderd.

Dat is niet echt looien, dus bij een looierij kunnen ze niet helpen.

wat jij zoekt is denk ik dit: http://crotalus.kittycrack.net/tanning.htm

engels voor looien is “tanning” als je zoekt op tanning snake skin kom je zat tegen.

henky

• flhs88

he henky, bedankt.

• BB

Hoi Hein,

Een velletje conserveren is niet zo'n probleem.

Velletje goed ontdoen van vlees en vetresten.

200 gram aluin en 100 gram keukenzout oplossen in 5 liter water.

Velletje in de oplossing zetten, en dagelijks even goed uitknijpen en weer terug in bad.

Dit tien dagen volhouden.

Velletje uitspoelen en in de wind laten drogen, maar regelmatig even mee bewegen om het soepel te houden.

Dit werkt bij konijnen, vossen, wilde zwijnen, ree beesten , dassen enz. enz.

Aluin heb ik van het merk tendo, wat je bij de drogist kunt bestellen. Een pot van een kilo kost nog geen tien euro.

Allemaal geen rocket science….. Succes ermee.

Grtz,

Bart.

• flhs88

bedankt voor de tip.

• g. driesen

Wat voor leer soorten wil je laten looien? ik denk dat ik je misschien wel kan helpen.

mail maar even dan zien we wel verder

Mvg

Gerard Driesen

• U.S. John

als je t hele draadje leest zie je dat het om slangehuiden gaat

• Mc.Claud's Airbrush

Hoi, ik ben net met een slangenhuid bezig. Van een ervaren preperateur in nijmegen gehoord dat de huid goed schoon moet zijn van vlees, dan 1 maand ondergedompeld in Spiritus. That's all! Je kan het verfijnen de vleeskant met schuurpapier te bewerken.