inhouden en sputteren Sportster 833

• martien

Na het verwijderen van de ring om de Sportster onder de 25 kw te krijgen, is de Sportster 833 1986 gaan sputteren en inhouden bij het gas geven. Vooral rond het 2000 toeren gebied. Ook Backfire bij het starten.

Op enig moment de punten van de bougies smaller gezet en de motor liep normaal.

Later de motor voor controle naar dealer gebracht. Deze heeft gaten in het luchtfilter huis geboord, want de motor zal te weinig lucht krijgen ???

De motor loop weer beroerd zoals te voren. Weer terug geweest maar wisten het probleem niet op te lossen.

Iemand een idee wat de oorzaak van het inhouden en sputteren zou kunnen zijn. De bougies op minder dan 3 mm zetten kan ook geen blijvende oplossing zijn.

Alvast bedankt

• deheer

Hoi Martien

1.zou eens laten kijken naar je sproeiers van je carb.

hiermee kan je de lucht en brandstof die de motor binnen krijgt “regelen”

het ligt er een beetje aan welk type carb je hebt!

als de motor inhoud “stikt”zeg maar moet de lucht wat groter.

een goeie indicatie is de kleur van je bougies na een stuk rijden (staan overal op internet wel foto's)

aan de kleur kan je zien of je brandstof/lucht mengsel goed is.

2. het eerst zou ik kijken naar een kapote bougie(weinig kosten) met starten geen probleem maar rijden wordt moeilijk.

dan zit er misschien een haarscheur in als hij dan warm wordt gaat deze over aarde “lekken”en heb je slechte vonken dus motor loopt K.. gewoon alletwee vervangen.

3.als laatste zou het je ontsteking kunnen zijn maar dan moet je echt het type hebben dan moet je naar een echte dealer of iemand met goeie meet apparatuur

succes met alles

gegroet erik

• martien

De bougies zijn nieuw. De kleur van de bougies zijn na een stukje rijden zwart.

• Martin S

Hoi Martien,

Voor de kleur van de bougies is dit een handige link:

http://vmax.sabientje.be/DHZ/Bougies.htm

Verder zou het volgens mij kunnen zijn dat de ontsteking niet op tijd staat om zo ‘vermogen’ te knijpen. Een beetje motorzaak zou dit moeten kunnen controlleren. Anders zou je nog naar een HD service kunnen gaan ipv harley dealer. Ik heb vaak het idee dat dealers alleen verstand van nieuwe modellen hebben en van geld innen en niet veel weten van oude modellen.

Gr. Martin

• Jos V.

Ik weet niet naar wat voor dealer je bent geweest maar als zo iemand zich Harley-dealer noemt is hij het predikaat dealer niet waardig.

Omdat je de ring uit het inlaatspruitstuk hebt gehaald is je sproeierbezetting waarschijnlijk nu te klein. Dat zou ik eerst aanpassen . Door gaten in je luchtfilter te boren maak je de lucht/benzineverhouding nog schraler en het resultaat is nog beroerder lopen van de motor.

• Big Peter

Jos, hij zegt dat z'n bougies zwart zijn,

dat zou eerder duiden op een te rijke afstelling.

Gr. Peter

• Saks

als je een ring (die de inlaat afknijpt) weghaalt dan wil de motor volgens mij méér benzine en lucht en zullen er grotere sproeiers in moeten waarna het luchtfilter eventueel ook aangepast moet worden. Ik kan me niet voorstellen dat hij te rijk staat.

• martien

Ik ben in mijn vaag vergeten te vermelden dat er bij het gasgeven een zwarte rookpluim uit de uitlaat komt

• Jos V.

Bougies horen op de normale puntafstand te staan.

Ik zou toch even de carburateur nakijken.

Als je een 86-er hebt staat er nog een oud type keihin op en geen cv-carb.

Kijk je slow-jet en intermediate-jet en eventuele lekkages op je spruitstuk.

• John

Martien,mijn advies is om je motor naar een goede HD zaak te brengen om de boel opnieuw af te laten stellen.Ik weet niet hoeveel kennis van motoren je zelf hebt,maar als dat weinig tot niks is laat t dan doen.Ok,het kost wat (kan nog best meevallen)maar dan weet je ook dat het goed is.Waar zit je in de buurt?