Nu eens een keer een positief verhaal over het importeren van een Harley uit Engeland.
Op een donderdagavond,een uur of 9 ‘s avonds, afgelopen januari, kwam ik op het idee om eens in Engeland te gaan kijken of er een leuke Road King te koop stond. Dit i.v.m. de lage koers van het Engelse Pond. Ik ging naar Google UK en type in Road King for sale. En ja hoor er kwam meteen een prachtige twincam RK uit 2000 naar voren voor….. ja echt EP 7200,00 ! (ofwel ca € 7900,00) Belachelijke prijs natuurlijk voor Nederlandse begrippen. Direct gemailt en gevraagd om meer foto’s en telefoonnummer. Die kwamen binnen het uur. Diract telefonisch contact opgenomen en gevraagd wat de uiterste prijs zou moeten zijn. Wel, dat was EP 6900.00 ! De motor bleek te staan zo'n 20 autominuten van Glasgow, Schotland. Ik zei tegen de eigenaar dat ik de motor wel wilde zien en dat ik hem ook wel wilde kopen als hij net zo mooi en goed was als hij beweerde. Ik moest wel uit NL komen en kon hem een uur later terugbellen met de mededeling dat ik de volgende ochtend daar zou zijn. (vlucht geboekt via BA en ik zat om 06.00 in het vliegtuig). Om 10.00 uur vrijdag stond ik op Glasgow airport en werd om 10.30 u. opgehaald. Wij reden naar de verkoper's (Mick) huis toe. Ik trof daar tot mijn grote vreugde een in perfcte staat verkerende FLHR aan met mijn naam erop. De deal werd gemaakt en ik gaf hem EP 400 handgeld. Ik sprak met Mick af, dat hij met een gehuurd busje (mijn kosten) de motor naar Newcastle (ferry komt hier vanuit IJmuiden) zou brengen, ik hem de rest van het geld zou geven in ruil voor de motor met papieren. Zo ezegd, zo gedaan, de volgende donderdag vertrok ik 'savonds vanuit Ijmuiden naar Newcastle per ferryboot.Volgende ochtend, vrijdag aangekomen in Newcastle. Afgesproken in de Pub aldaar. Om ca 15.00 u de switch gemaakt (cash on delivery !), Met motor de boot opgereden en vastgezet. Terug naar huis. Volgend ochtend de motor van de ferry afgereden (met geleende groene handelarenplaat) en op de klaarstaande aanhanger gezet en naar huis gereden. Bij de RDW in Waddinxveen kun je zonder afspraak op maandag- of dinsdagochtend een kentekenkeuring laten doen, gewoon een nummrtje trekken als bij de bakker. Wel van te voren een afspraak maken met de douane voor betaling van de BPM. De douane raadt aan om een BPM aangifteformulier inclusief de berekening te maken via de AutoTelex site. Als je bij aangifte zegt dat je hun raad daarin hebt opgevolgd nemen zij de uitkomst (althans bij mij) zonder meer aan. Ik moest nog (maar) € 434,00 aftikken. De zaterdag daarop viel het kenteken in de bus. Kosten totaal, inclusief alles, aanschaf, inspectiereis, ferry,
aanhanger, keuring, etc. dit alles voor slechts…..€ 9.500,00 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Voor al die twijfelende mensen en al die zwartkijkers, gewoon je gezond verstand gebruiken, een beetje avontuurlijke instelling en je bespaart jezelf gewoon een vracht geld. Niet kletsen, maar doen.
Fred
Een gelukkige eigenaar van een mooie Road King !
P.S, Mijn ouwe trouwe belastingvrije Electra Glide is in de aanbieding, zie advertenties.