Trilling Dyna

  • Rob

    Hoi,

    in mijn Dyna FXD van 1995 is langzaamaan een nare trilling geslopen. Ligt naar mijn idee aan een bepaald toerental van de motor. In zijn 5 en even boven de 80 km/u rijdt hij super en “trilt” niet echt. Er net onder tot aan de 60 km/u is gewoon niet normaal meer. Als ik terugschakel merk ik dat in elke versnelling dit bij een bepaald toerental voorkomt en erboven of eronder dan weer weg is.

    De trillingen zijn goed voelbaar in de voetsteunen en het stuur, en aan de spiegels goed te merken.

    Een toerenteller heb ik niet dus moeilijk te zeggen bij welk toerental dit voorkomt.

    Waar zou dit aan kunnen liggen? Motormounts? Waar moet ik gaan zoeken?

    Hoor graag jullie mening….

    Mvg,

    Rob

  • Peets HD

    Probeer is te zoeken naar beschadigingen van het aantrillen .

    Probeer ook even voorzichtig met een breekijzer je blok op te lichten en kijk of het ergens tegen aan komt .

    Het lijkt inderdaad op je motormounts en ik vermoed achter daar heeft ie namelijk het minste ruimte om te bewegen .

    groeten peet

  • Dyna

    Morge.

    heb ook zoiets gehad op me dyna,

    was een inbus boutje onder kant waar me passagiers voetsteun mee vast zit die beugel die onder frame door loopt ben 3 weken aan het zoeken geweest !!!

  • Marcel

    Buiten de trilling om, die inderdaad waarschijnlijk komt door doorgezakte ophangrubbers.

    Maar onder de 80Km/h in zijn 5 ??, meen je dit serieus ? dan loopt hij een beetje te laag in toeren.

  • Rob

    Heb die bouten van de voetsteunen bekeken en alles vast gevonden. Dus dat is het niet blijkbaar……

    Verder gechecked of het blok ergens tegen het frame aan kwam, maar dat is ook niet het geval….

    Blijft dan de rubber mounts over? De voorste ziet er netjes uit… blok kan er in heen en weer bewegen zoals het hoort denk ik…?

    De achterste is lastig te zien….

    Hoe kan je die blokken controleren? Op zicht? Doormeten zal er niet inzitten.

    En hoe ziet een goed blok eruit?

    En ja, ik ben een rustige rijder, hoge toerentallen zijn niet zo voor mij weggelegd. Heb altijd al zo gereden maar de laatste paar weken is dat extra trillen pas begonnen..

  • Herrie

    Komt het echt van het blok af of kan het ook zo zijn dat er bijvoorbeeld speling op je balhoofd zit?

  • Rob

    Ik weet dat er ietsjes speling in het voorwiellager zit, dat staat nog op de lijst “nog te doene zaken”. En is naar mijn bescheiden mening te verwaarlozen.

    Maar speling in het balhoofd? Dan zal ik er toch bij alle toerentallen last van moeten hebben?

    Blijft vreemd dat het alleen bij een bepaald toerentalbereik is.

  • Peets HD

    Bij speling in het balhoofd is het verschil goed merkbaar , je stuur trild uit je handen en je voelt dat niet zo goed in je voetstep .

    Zet even een stuk ijzer bij je achterste rubbers en kijk of die niet verzakt zijn .

  • Rob

    Het stuur trilt echt niet zodanig dat die uit mijn handen valt…. Mijn voetsteppen, forward controllers origineel HD, trillen dus dan ook wel bij dat toerentalbereik.

    Zal van het weekend eens naar die achterste mount kijken Peet, moet daarvoor wel eerst wat verwijderen geloof ik voordat ik erbij kan komen… ? Voetstepje en guard? Is dat dan genoeg?

  • Peets HD

    Je hoef er niks voor af te halen maar wel een hefboom gebruiken om het te controleren .

    Ik heb het is mee gemaakt met een fxr dat de onderste olie pomp nippel tegen het frame aan trilde, het was een S&S pomp en die kan je boven of beneden aansluiten . Lang aan het zoeken geweest want er zat dik 2 cm tussen .

    Op den duur zag ik het koper van de nippel op het frame zitten , zo kwam ik er achter want 2 tot 3 cm ruimte verwacht je toch niet dat het ergens tegen aan komt .

    In dit geval was het aleen met gas terug geven en afremmen op het motor blok .

    Fxr is geen Dyna maar ik bedoel maar , soms denk het kan bijna niet maar toch .

    groeten peet