olieslinger

• Saks

Beste techneuten,

ik heb vandaag (voor de 2e keer) mijn olieslinger in m'n 4-bak vervangen, hij was weer eens uitgeleuterd (is ook een constructie van niks op die pushrod).

Mijn vraag is; waar is dat ding voor? Kan ik die slinger niet gewoon weglaten?

In bakken na ‘84 zit niet eens een slinger volgens mij (ook in mijn late ’84 4-bak niet)

Ik heb het dus niet over de throw out bearing maar alleen de slinger.

• peetshd

Als je een geen kickstarter heb kan je hem er gewoon uitlaten .

Hij is namelijk bedoel om de olie rond te slingeren wat op zijn beurd weer opgevangen wordt door het lipje die boven je tandwiel zit van je kickstarter drive .

Deze heeft een bronse bus die gesmeerd moet blijven zolang ie draaid , vandaar deze olie slinger . zou je hem weg laten bij een kickstarter dan gaat deze bronse bus stuk of loopt zelfs vast op de as .

groeten peet

• Saks

dat dacht ik al, en ik heb dus wel een kickstarter.

Is er nog een voordeel aan de pre '75 trow-out, zonder olie singer dus?

• peetshd

de pre 75 trow-out bearing is een stuk beter vanwege de rollagers die er in zitten , daar zit dus ook geen olie slinger op .

De vroegere versnelings bak deksels hadden geen npt controle stopje en werden gevuld tot bovenkant schroefdraad vuldop , wat betekende dat er meer olie in gaat waardoor de bronse bus van de startergear wel gesmeerd wordt .

• Peets HD

Als je over gaat op dit druk lager koop dan de hele set inclusief clutch gear anders gaat het waarschijnlijk niet passen .