hier een algemene handleiding:
controleer de accu met een voltmeter.
Met de motor uit
Zet de meter op Volt en houd de pennen van de meter op de accu (+ op +, - op -).
Lees de spanning. Een volle accu is ergens rond de 12,8 Volt. Een niet zo volle accu ca. 11,5.
Een defecte accu geeft iets van 10 Volt (zie opmerkingen van Raoul in post 40 in dit topic).
Een lege accu minder dan 8.
Start de motor.
De meter geeft nu zo'n 13,8 Volt als het goed is.
Verhoog het toerental tot boven 1500 toeren. De meter moet nu zo'n 14,4 geven.
Krijg je lagere waarden, meet dan ook het spanningsverschil tussen plus op de dynamo en de plus op de accu. Bij te groot verschil zit er een kink in de kabel en is het verstandig de bedrading te bekijken.
Is het verschil in spanning niet groot, (maar lage spanning op de dynamo en accu) dan kan de dynamo (alternator) of spanningsregelaar hiervan kapot zijn.
3) Als je de motor hebt weggezet met een volle accu, en er zijn geen duidelijk boosdoeners (zie stap 1), en je accu is niet versleten (stap 2) , dan kan een lekstroom de oorzaak zijn.
De zoektocht naar een lekstroom kun je uitvoeren met behulp van dezelfde voltmeter als in stap 2, maar als extra heb je een weerstand nodig (een ampère meter werkt niet waarschijnlijk zie hieronder). Het makkelijkst rekenen is het met een weerstand van 1 Ohm, bovendien schijnt dat beter voor de resultaten te zijn. Ik heb op advies van ed een 1 Ohm, 10W weerstand gekocht (kostte 1 euro bij de plaatselijke elektronicazaak).
De stroom bereken je als volgt: stroom= spanning / weerstand.
Bij gebruik van en weerstand van 1 Ohm, betekent een meting van 0,1V een lekstroom van 0,1 A.
Een normale lekstroom (verliesstroom) zou zo'n 0,1 Ampere zijn. Dat zijn het klokje, de radiozenders en de cv/alarm.
Is dit hoger dan zo'n 0,4 Ampere kun je op zoek gaan naar de lekstroom. Trek nu één voor één de zekeringen uit de zekeringdoos. Zit er een losse kabel met zwevende zekering ergens op de plusklem vastgemaakt, begin bij deze zekering.
Op het moment dat de meter flink zakt heb je in ieder geval de groep te pakken waar de lekstroom zit.
Wat ook kan is om een lamp tussen de plus pool te plaatsen, als je de groepen controleert en de lamp gaat zwakker branden of gaat uit heb je de groep te pakken