Lekstroom

  • Marcje

    Mijn electra is niet echt wat het moet zijn. Alles werkt wel maar ik heb ergens lekstroom. Er zit een fatbob tank op met daarop een kilometerteller, contactslot en 3 lichtjes (olie, neutraal en groot licht). Als ik op de kilometerteller meet (op de ring die bovenop de teller zit of ergens anders op de dash) dan meet ik 2,4V. Meet ik op de voorlamp dan meet ik hooguit 11V. Dit als het contact aanstaat. Ik heb dus het vermoeden dat er ergens stroom lekt vlakbij het contactslot (onder het gedeelte waar de teller zit en er veel bedrading bijeen komt). Zo te zien is er geen krimpkous beschadigd van de bedrading die naar mijn contactslot loopt. Hoe kan ik het makkelijkste controleren waar er ergens stroom weglekt. En aangezien ik maar een leek ben op het gebied van sleutelen en zeker elektra zou een uitgebreid antwoord erg welkom zijn.

    Marcje

  • hein

    hier een algemene handleiding:

    controleer de accu met een voltmeter.

    Met de motor uit

    Zet de meter op Volt en houd de pennen van de meter op de accu (+ op +, - op -).

    Lees de spanning. Een volle accu is ergens rond de 12,8 Volt. Een niet zo volle accu ca. 11,5.

    Een defecte accu geeft iets van 10 Volt (zie opmerkingen van Raoul in post 40 in dit topic).

    Een lege accu minder dan 8.

    Start de motor.

    De meter geeft nu zo'n 13,8 Volt als het goed is.

    Verhoog het toerental tot boven 1500 toeren. De meter moet nu zo'n 14,4 geven.

    Krijg je lagere waarden, meet dan ook het spanningsverschil tussen plus op de dynamo en de plus op de accu. Bij te groot verschil zit er een kink in de kabel en is het verstandig de bedrading te bekijken.

    Is het verschil in spanning niet groot, (maar lage spanning op de dynamo en accu) dan kan de dynamo (alternator) of spanningsregelaar hiervan kapot zijn.

    3) Als je de motor hebt weggezet met een volle accu, en er zijn geen duidelijk boosdoeners (zie stap 1), en je accu is niet versleten (stap 2) , dan kan een lekstroom de oorzaak zijn.

    De zoektocht naar een lekstroom kun je uitvoeren met behulp van dezelfde voltmeter als in stap 2, maar als extra heb je een weerstand nodig (een ampère meter werkt niet waarschijnlijk zie hieronder). Het makkelijkst rekenen is het met een weerstand van 1 Ohm, bovendien schijnt dat beter voor de resultaten te zijn. Ik heb op advies van ed een 1 Ohm, 10W weerstand gekocht (kostte 1 euro bij de plaatselijke elektronicazaak).

    De stroom bereken je als volgt: stroom= spanning / weerstand.

    Bij gebruik van en weerstand van 1 Ohm, betekent een meting van 0,1V een lekstroom van 0,1 A.

    Een normale lekstroom (verliesstroom) zou zo'n 0,1 Ampere zijn. Dat zijn het klokje, de radiozenders en de cv/alarm.

    Is dit hoger dan zo'n 0,4 Ampere kun je op zoek gaan naar de lekstroom. Trek nu één voor één de zekeringen uit de zekeringdoos. Zit er een losse kabel met zwevende zekering ergens op de plusklem vastgemaakt, begin bij deze zekering.

    Op het moment dat de meter flink zakt heb je in ieder geval de groep te pakken waar de lekstroom zit.

    Wat ook kan is om een lamp tussen de plus pool te plaatsen, als je de groepen controleert en de lamp gaat zwakker branden of gaat uit heb je de groep te pakken

  • klaas

    hoi

    heb je misschien niet toevallig er iets van een digitaal klokje of alarm op zitten?

    dan loopt er altyd stroom

    een dun draadje is al genoeg voor zo een lekstroom( dus van een draad die je uitelkaar hebt gepluist bedoel ik zo een dun draadje)

    Als je nu t contact uitzet, de min kabel er af trekt en dan s gaat meten tussen de kabel en de -pool, meet je dan niets heb je ook geen lekstroom

    mvg klaas

  • john l

    trek een voor een de zekeringen er eens uit terwijl je meet dan weet je al waar je moet gaan zoeken.