opvoeren Sportster

  • Wilko

    Dag mensen,

    Ik zou graag wat meer info willen over het “sneller maken” van een sportster.

    Het gaat hier om een 1200 sportster 5-bak uit 1994

    Het blok is een standaart 1200

    verder:

    een supertrapp 2-in 1

    Dyna ontsteking

    K & N luchtfilter

    Mikuni HRs 42 carb

    Ik heb de laatste tijd veel gelezen over koppenfowen, andere nokkenas enz

    maar vaak zegt de een dit de ander dat.. erg veel verschillende meningen dus.

    Wat is het meest effectief maar ook safe, zodat het blok wel betrouwbaar blijft.

    Ik zal zelf te denken aan een andere nokkenas, alleen leest ik dan weer ergens dat dit niet altijd effectief hoeft te zijn. ( en ik weet wel dat je niet alles zomaar moet geloven wat je leest of wat men zegt)

    maarja wat dan wel?? ben benieuwd naar jullie reactie en ervaringen.

  • hein

    http://www.nightrider.com/biketech/hplist_evo_sporty_unlimited.htm

    misschien heb je hier wat aan

  • klaas

    hoi

    zou om te beginnen een hs 40 opzetten

    de fabriek geeft zelf aan en heb t ook zelf proefondervindelijk uitgevonden dat een 42mm carburateur net te groot is

    of je zal er een 1400 + cc fiets van kunnen maken met je hs 42mm

    mvg klaas

  • Wilko

    Dus mijn carburateur is te groot?? can ik er dan geen kleinere sproeiers in zetten of heeft dat geen nut?

  • klaas

    hoi

    groter is niet altyd beter he

    ik heb mijn achterste koppaking er uiteindelijk uitgeblazen omdat de cilinder verkoolde

    de meeste problemen waren er tussen de 2800/3200 toeren

    ik had de kleinste sproeiers er in dacht ik

    k zou s goed gaan informeren of rondvragen als ik uwes was

    mvg

  • John

    Buell blok erin een optie?

  • Marcel

    Het is altijd de combinatie die bepaalt of iets werkt.

    -Compressie verhouding

    -Nokkenas

    -Doorstroming van de koppen

    -etc.

    Als je het goed wil doen:

    -Koppen laten poorten

    -Compressie verhogen

    -de juiste nokkenas erbij

    Marcel

    BH

  • Peke

    zou ik ook zeggen

    koop een Buell

  • JW

    Opvoeren kan van mild tot wild. Wat verwacht je zelf van de motor?

    Veel trekkracht onderin, veel topvermogen, goed bruikbaar vermogen in het midden gebied etc.

    Mooie (betrouwbare) combinatie:

    - Koppen flowen/Porten (of vervangen door:Buell Thunderstorm koppen)

    - Compressie verhogen middels bijv. Keith Black zuigers

    - Red Shift Nokkenassen

    - K&N Luchtfilterelement

    - Supertrapp XR style uitlaatsysteem

    - Dyna ontsteking i.c.m. Nology Hot Wires (bougiekabels)

    Boren en/of stroken is een extremere (en dus veel duurdere) mogelijkheid.

    Dit is echter door de vele arbeidsuren een vrij kostbare aangelegenheid.

    Er is zelfs een kant en klaar 100 ci. S&S Blok te koop (ruim 1600 cc!).

    Vergeet bij tunen vooral het rij-en remgedeelte van de motor niet.

    De koppeling moet vaak aangepast worden aan het grotere vermogen, maar ook de remmen moeten de betere prestaties aan kunnen. Sportieve rij-prestaties vragen om goede schokbrekers, een stijvere achterbrug en bijvoorbeeld een goede stuurdemper.

    Zoals Marcel al heeft gezegd: Het is een combinatie van factoren die het gewenste resultaat geven.

    Heel veel succes!

    Groeten,

    JW