Originele banden Sportster

  • John E

    Eindelijk een beetje weer om mijn sportster van stal te halen, heb de motor vanaf oktober al in de huiskamer staan, nog niet eerder op gereden.

    Was een beetje schrikken, heb het idee dat de machine niet goed op de weg ligt en dat ieder spoor in de weg een probleem is, voel mij niet safe op deze fiets. De originele Dunlopp Harley banden zitten nog onder mijn machine, zijn prima maar liet mij vertellen dat deze banden waardeloos zijn,…?? De voorvork is wel verbreed met bredere balhoofdplaten, maar denk niet dat dat het probleem is.

    Welke banden zijn het meest geschikt voor deze fiets, wie heeft er tips?

    Dit rijdt voor geen meter, heb het idee dat het keihard rubber is, gewoon waardeloos en heb het idee dat deze banden niet veilig zijn.

    John E

  • John

    als je motor zo lang op zijn banden staat op 1 plek gaan je banden enigzins vervlakken,dat op zich is al niet goed.Zet je motor met de wielen van de grond tijdens een lange winterstop.De originele banden is niks mis mee.Vraag is wanneer de vork is verbreed en wie het gedaan heeft,want daar kunnen dus diverse dingen fout gegaan zijn,zoals het niet in het midden staan van je wiel,het niet recht staan van je wiel of geen goede spacers waardoor er speling op je wiel zit.Het is allemaal te controleren en te verhelpen,maar dat zou ik eerst doen voordat je veel geld uitgeeft aan nieuwe banden.

  • wiebe

    heb je wel je banden op de goede druk ?

    zijn ze niet leeg gelopen van de winter ,zeker je voorband kan dan nog hard lijken en er toch maar 1 bar in zitten of zo ?en dan rijd t niet echt lekker

    gr wiebe

  • John E

    Ja, goede vraag de vorige eigenaar denk ik heeft de vork breder gemaakt.

    Zo te zien is dat allemaal goed gebeurd, geen speling op het wiel en de juiste onderdelen gebruikt. Machine is erg gevoelig voor spoorvorming, bochten ook niet lekker heb het gevoel dat er zeer weinig grip is. De motor boer hier op de hoek zei dat de banden veel te hard zijn.

  • John E

    Ja alles op druk, dat is allemaal oke.

    Heb het gevoel dat de machine bij 130 wil gaan zwabberen.

  • John

    maar goed,je zegt dat je er nog niet eerder op hebt gereden,dus heb je geen vergelijkingsmateriaal,m.a.w. het is niet zo dat er vorig seizoen niks aan de hand was maar nu wel.

    Ik zou toch alles ff goed controleren en nameten of als je jezelf er niet mee vertrouwd het laten doen.De vorige eigenaar kan wel goede spullen hebben gebruikt maar als het niet goed gemonteerd is heb je toch een probleem…..

  • Jos V.

    De originele dunlop banden zijn prima banden mits ze op de goede bandenspanning staan.

    Zelf had ik die banden op mijn sportster sport en ze stuurden prima, helemaal niks mis mee.

    Controleer met een hoeklijn of je wielen wel mooi in lijn staan.

    Voor de looks is een verbrede voorvork leuk maar voor de rijkwaliteit waardeloos.

    Als je fatsoenlijk wil sturen moet je de originele balhoofplaten erop zetten.

  • John

    nou,voor de rijdeigenschappen waardeloos is niet waar,natuurlijk wordt het er niet beter op,maar ik had op mijn sportster ook een brede vork en 3 graden balhoofdplaten en die stuurde nog steeds zeer goed.Ik moet wel zeggen dat ik er een vorkbrace op had zitten om de stabiliteit wat te verbeteren maar dat heb ik vooral gedaan om het torderen tijdens flink remmen tegen te gaan (slechts 1 schijf).Nogmaals,alles ff nalopen…..

  • Jos V.

    De een interpreteerd rij-eigenschappen anders als de ander maar ik vind het waardeloos. Zet je voorvork 3 graden onderuit en de rechtuitstabiliteit zal beter worden maar het kortere bochtenwerk wordt minder.Dat is mooi te zien bij mensen met een extreem lange voorvork die ook nog eens ver onderuit staat, daar kan je niet met goed fatsoen stapvoets mee rijden.

    De tendens voor veel mensen is breder en“vetter” maar het stuurt wel slechter als smallere banden en vorken en achterbruggen.Bovendien vind ik het er niet uitzien maar dat is persoonlijk.