knarsen koppeling

• henky

Ik heb al een tijd last van het knarsen van mijn koppeling bij het wegrijden vanuit stilstand. Enkel bij het opkomen van de koppeling in zijn 1 , bij het doorschakelen hoor je niets

Het klinkt als het schakelen in je auto zonder te koppelen. het zogenaamde tanden poetsen. en dan echt niet zachtjes knarsen maar loeihard.

Lijkt net of er een tandwiel over een spline vertanding rateld, die splinters ijzer vliegen in het rond in je gedachte.

Wanneer hij warm is is het geluid bij wegrijden verdwenen. komt duidelijk uit de primair

Shovel 1974

Heb al mijn pri ketting op spanning gezet, pri tandwielen nagekeken . Zit diafrgma koppeling in met alto platen en afgedopte primair.

Heb henk hutten al eens om raad gevraagd en die denkt dat het een plakkende koppeling is maar daar maakt het me toch wel erg veel herrrie voor.

Heb wel stalen tussenplaten zonder dat ant-ratelnokje. Is plotseling gekomen zonder werkzaamheden vooraf. iemand ideen

henky

• Big Peter

Henky,

Het is misschien een open deur, maar wat

voor olie zit er in de primaire bak ?

Ik heb wel dit gevonden op internet.

Larry T02-28-2006, 01:21 PM

I seal the primaries and run oil in most of the aluminum primary/4 speed bikes I build. You need to put wet/dry clutch plates in it, but that's no big deal. I usually just run enough oil in the primary for the clutch basket to touch it and sling it around. Never had problems running them this way.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Gr. Peter

• Big Peter

Ik heb effe rondgekeken op HD-forums, en de meeste

jongens daar met dit probleem monteren

kevlar wet/dry koppelingsplaten om dit probleem

op te lossen.

Verder zou ik geen synthetische olie gebruiken

om de kans op lekkage te verkleinen.

Gr. Peter

• Marcel

platen zijn waarschijnlijk een beetje vet(olie met koppelingsstof)

dit veroorzaakt plakken.

wat voor olie gebruik je en hoeveel zit erin ?

Marcel

BH

• Marcel

wat heeft synthetische olie met lekken te maken ?

• Big Peter

Beste Marcel,

Op HD Forums lees ik veel ervaringen

van Amerikanen die last hebben van lekkage

bij gebruik van synthetische olie in Shovels.

Een wetenschappelijke verklaring van dit fenomeen

moet ik je helaas schuldig blijven, maar aangezien ik

dit met enige regelmaat tegenkom, zal er toch

(zo blijkt uit gebruikers ervaringen) enige waarheid

schuilen in deze berichten.

Wellicht heeft het iets te maken met ruimere toleranties

en spelingen/dichtingen in oudere motorblokken

die niet bestand zijn tegen moderne oliesoorten.

Het staat jou uiteraard volkomen vrij, vast te houden

aan je eigen mening/ervaring, ik daarentegen sta

graag open voor meningen en ervaringen van anderen.

Gr. Peter

• Marcel

Big Peter schreef:

>

> Beste Marcel,

>

> > Het staat jou uiteraard volkomen vrij, vast te houden

> aan je eigen mening/ervaring, ik daarentegen sta

> graag open voor meningen en ervaringen van anderen.

>

> Gr. Peter

Ik had nog geen mening gegeven, enkel een vragende opmerking.

In mijn praktijk heb ik geen ervaringen met lekkages bij shovels

met synthetische olie, ik zie het verband ook niet.

Er is een lang en hardnekkig “ urban legend” dat synthetische olie keeringen

zou aantasten e.d. , dit is mischien het geval bij natuurrubber seals maar die worden al effe niet meer gemaakt.

Marcel

• henky

Heb een halve liter clutch oil erin zitten van cabins. (HD Hutten) Daarvoor reed ik met een halve liter sae 50 erin. starterkrans kan dan net olie schepppen als spatsmering. Zijn trouwens de rode (red eagle) alto platen

Rij al lang zo zonder problemen en van de een op de ander dag begon het.

Zit er aan te denken om de olie te wisselen voor sae 50 maar het lijkt me zo sterk dat het plakken van je platen zoveel geweld kan opleveren. Toen ik bij hutten was en het geluid beschreef spraken ze ook over plakkende platen maar ik geloof er geen reet van. Klinkt echt mechanisch staal op staal.

Zal van het weekeinde nog wel eens langs ze rijden en een van de jongens uit de werkplaats trekken om te luisteren.

Brommert doet het verder prima en geeft verder geen bijgeluiden maar het klinkt zo ongezond bij het wegrijden.

henky

• Marcel

wat je hoort is het doorschieten van de koppeling, je rijd normaal weg met een iets slippende koppeling maar omdat de platen iets plakken “happen” ze.

omdat er niet genoeg veerdruk is (je hebt het hendel nog gedeeltelijk ingetrokken)

schieten ze dan weer even door plakken weer etc etc.

als de motor een tijd heeft stilgestaan kan ook roetsvorming dit effect veroorzaken

Marcel

BH

• Marcel

oeps typo

roestvorming dus