nieuwe kabelboom

• rulez

heren en dames medebikers,

ik wil mijn kabelboomvernieuwen, zit er inmiddels van 1986 op en ondertussen eea aan gehobbied.

wie heeft er goeje tips en slechte tips die je vooral moet laten?

wie heeft er goeje en slechte ervaringen over kabels door het stuur. Hierbij moet ikzelf nog de gaten in het stuur maken.

betrefty een 883 sportster uit 1986, eventueel eigen omgeschrven electradiagrammen zijn ook welkom, het originele heb ik reeds op A3 uitgeprint.

• juriaan

ik rij al jaren met de kabels door het stuur en zonder problemen, en het leggen van een nieuwe kabelboom heeft tot gevolg dat die bedrading die er nu nog zit maar nergens voor gebruikt word verwijderd kan worden wat minder storingen kan opleveren , en indien je electrisch probleem hebt het makkelijker terug te vinden is.

• John

bedrading door je stuur trekken is makkelijk zelf te doen,waar je op moet letten is het volgende…

-trek krimpkous over al je bedrading,begin niet te knoeien met tape,dit werkt absoluut niet en kale bedrading al helemaal niet.

-heb je nauwe doorgangen in je stuur of scherpe hoeken probeer dan niet alle draden in 1 keer er doorheen te trekken maar in kleine groepjes,bijv. per 1 of 2 schakelaars.

-hou speling in de lengte van je draden,te kort blijft altijd te kort en hoe netjes het misschien lijkt,het is lullig als je de boel klaar hebt en je draait je stuur tot de vorkaanslag en je licht doet t ineens niet meer,of erger…

-je hoeft geen superdikke draad te gebruiken,maar te dun is zeker niet goed en voor een eventuele startknop een slag dikker nemen…

-als je gaten boort zorg dat je alle bramen en scherpe kanten verwijderd,je snijdt anders zomaar door je isolatie heen met alle ellendige gevolgen vandien…..

-maak vantevoren een plan van aanpak,kijk wat nodig is en wat niet nodig is,wat mij heel erg heeft geholpen is alles op papier zetten en eventuele alternatieven bekijken (startknop en contactslot onder de tank bijv.)

-laat je niet gek maken,werk rustig en neem de tijd…

• johnl

als je kabelschoentjes gebruikt soldeer deze en dan ook nog aan vast met soldeertin met harskern en gebruik kabels met kleurcodes

• Matoe

ik weet niet wat voor stuur je hebt.. maar ik heb ooit ook gaten in een 1 meter breed stuur geboord en dat scheurde na een tijdje uit…. gelukkig kwam ik er op tijd achter…

nu een voorgeboord stuur gekocht… en voelt een stuk veiliger….

succes,

Matoe

• Ad

Heb nog een door mij gebruikte flyerbar van 1 meter liggen die al geboord is, interesse?

• hharbers

Hutten heeft een mooi baisc schetsje van een kabelboom. geen toeters en bellen gewoon functioneel. heeft ooit hier ook een linkje gestaan.

henky

• rulez

dank u allen voor de tips,

idd altijd handig om met voldoende kleuren te werken, ook handig om later nog eens iets terug te vinden.

een stuur heb ik al liggen, ofja het metertjebreed wat er op zit.

uitscheuren is iets wat je idd niet wilt hebben, misschien handiger om het door het stuur lussen dan maar achterwege te laten of een versteviging eromheen te maken.

• Saks

gewoon twee of drie kleinere gaten boren ipv 1 enorme sleuf