rempomp diameter

• hharbers

Heb op mijn shoveltje als voorrem een 4 zuiger tokico remklauw gefabriceerd ipv de originele banaan.

Nu gaat dat met een originele 3/4' rempomp niet samen (remt voor geen meter) ondanks mijn geperforeerde schijven.

Nu gebruikt men bij harley een 5/8' (vanaf 1984) of 11/16' (nog later) rempomp bij gebruik bij (meerdere) meerzuigerklauwen.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een achterempomp van een RF900 die ik met een kabelbediening onder te tank wil monteren (om het stuur lekker kaal te maken) Nu is de diameter van zo'n pomp maar 1/2' , zou dit te klein zijn?

Hoe kleiner de diameter hoe meer kracht je kunt zetten maar zou dit misschien te klein zijn? Iemand ervaring mee?

Henky

• PeetsHD

Dat is zo niet te zeggen , het gaat om de verhouding , tocico remklauw zegt me niks . wat is de diameter van 1 zo'n zuigertje ?

• Saks

ik heb ook nog eens wat rondgezocht, de oppervlakte verhouding tussen remzuiger(s) en rempompzuiger moet je proberen gelijk te houden. Dus effe diameter van de zuiger in de banaan opmeten (rempomp weet je al =3/4") en dan de diameter van de tociko zuigers meten zodat je de bijbehorende rempomp kunt uitrekenen. Ik wil het eens gaan proberen met een 14mm op m'n nissin 4-zuiger klauw.

je moet ook rekening houden met de slag, met een kleinere zuiger heb je een langere slag nodig om de remzuigers naar buiten te drukken.

• hharbers

4 zuigers van 30 mm nu

tegen 55 mm enkele zuiger in banaan

• hharbers

Als dat zou kloppen dan zou ik naar een grotere pomp moeten.

eerst was de oppervlakte van de zuiger 2,37 cm2 en nu is het 4x 0.706 = 2.82 cm2

is dus ca 18% groter geworden

ben er nog niet uit wat de logica is.

henk

• Saks

je hebt gelijk, ik snap er ook geen reet meer van.

banaan=55mm (23,7cm2), 2zuiger achterrem shovel=2x40mm(25,1cm2) en mijn nissin zuigers hebben een totale opp van 30cm2 per klauw

en dan zegt nissin:

Typically the 14mm is used for best braking feel on bikes with twin 4 piston calipers on the front , and the 5/8“ model is used on bikes with twin 6 piston calipers for best braking feel. You can use the larger 5/8” bore master cylinder on bikes that came with the 14mm unit to give a more powerful and “tight” feeling to the brakes, but the you will have to re-learn the “feel” at the lever. You need less lever travel for the same amount of braking power when using the 5/8" unit in place of the 14mm unit.

• Marcel

met een enkele 4-zuiger tokico (waarschijnlijk van een set van 2) kun je het beste

tussen de 12mm-14mm gebruiken.

Buell gebruikt op de 6-zuiger 12mm, maar een soortgelijke klauw heb ik al

meerdere malen op een HD gemaakt met een standaard 5/8 Hoofdremcilinder.

2x brembo goldline gebruikt ook 5/8 cq 16mm

Marcel

BH

• henky

Het is inderdaad de helft van een setje van 2 klauwen van een of andere japanner (ander klauw komt tzt achetrop te zitten).

henky