olie uit de carterontluchting

• Gerrit

Nee hoor, gewoon 4 sterren in de linkerhelft, heb ik ook in de Mex FLH.

No Numbers

• Herbert Brink

Weet je zeker dat de spie van je retour tandwiel nog intact is want het kan zijn dat het tandwiel over het asje draait en dan heb je nog wel oliedruk maar dan pomp je het carter vol olie en begint hij te lekken door de breathervalve.

• Rick

Hoi Herbert.

Ik weet zeker dat dat spietje goed zit. Maar, daar had ik nog niet aan gedacht.

Wel heb ik vandaag ff naar de kleppen van de voorste cyclinder gekeken. Die stonden in elk geval te strak want de tappets waren niet indrukbaar. E.e.a. op nieuw geinstaleert en af gesteldt. Dat gaf al verbetering. In elk geval, een betere olie stroom uit de retour leiding. Heb nog niet kunnen testen of de olie er bij lang stationair lopen weer via de onderste carter ontluchting uit komt. Als deze test negetief uitpakt ga ik de timing van de breader valve controleren. Als dat goed blijkt tezijn ga ik toch maar eens naar d espie in de pomp kijken.

• Herbert Brink

als je besluit om de pomp uitelkaar te halen zet er dan gelijk twee nieuwe spietjes in en houd rekening met de dikte van je pakkingen want als die tedun zijn klemmen de tandwielen in de behuizing en dan heb je nog meer schade kans op je pomp in zijn geheel. pas ook goed op de aanhaalmomenten van de boutjes dus niet te vast zetten maar ook niet telos en zeker niet ongelijke spanningen.

succes.

• Rick

Zijn er verschillen in dikte in de pakkingen? Die bij de pomp worden gelevert lijken me toch wel goed?

• Herbert Brink

de dikte van de pakkingen hangt af van de ruimte die uitsteekt van de tandwielen buiten het pomphuis.

dus dat betekend dat de tandwielen niet buiten de behuizing mag komen maar ook niet teveel binnen de behuizing blijven want dan bouwt hij geen druk op.

• RICK

Hoi Herbet

eerst ga ik de voorste cylinder maar eens demonteren want ik blijf er toch een te lage compressie houden. Zeker voor 800km na een top end revisie. Ik heb sterk de indruk dat mijn problemen hier mee te maken hebben.

Ik houd je op de hoogte.

Gr.Rick

• Peets HD

juist en deze controle is ook nodig bij een nieuwe pomp van welk merk dan ook .

zelfs het vlakken van het pomp huis komt regelmatig voor .

groet peet Herbert Brink schreef:

>

> de dikte van de pakkingen hangt af van de ruimte die

> uitsteekt van de tandwielen buiten het pomphuis.

> dus dat betekend dat de tandwielen niet buiten de behuizing

> mag komen maar ook niet teveel binnen de behuizing blijven

> want dan bouwt hij geen druk op.

• Herbert Brink

He Rick

Hoe gaat het nu met je Shovel.

Heb je het probleem al opgelost.

• Rick

Hio Herbert

Weet ik nog niet.

Uiteindelijk is het hele blok uit elkaar geweest en gereviseerd. Helaas is

er niets aan het licht gekomen, wat de oorzaak zou kunnen zijn voor het

probleem. wel een aantal zaken en onderdelen die óf vervangen moesten worden

óf weer binnen de tollerantie gebracht moesten worden. De boel zit net weer

in elkaar, omdat ik mijn badkamer aan het verbouwen ben en het weer prut is

heb ik nog niet echt kunnen testen.

Als ik meer weet dan laat ik het weten.

Ik denk en hoop het ook dat het een samenloop van omstandigheden is geweest,

want de zuigerveren waren na 500km al versleten en ik vond in de olietank

een dikke laag drap met daarin heel maar dan ook héél veel ijzervijlsel.

Onduidelijk is hoe lang of hoe kort die drap in de olietank is opgeslagen

geweest en wat er van in het blok terecht gekomen is.

Ben ff je naam kwijt maar leuk dat je er naar vraagt.

Herken of heb je het zelfde probleem of gewoon ìnteresse.

Gr.Rick

Herbert Brink schreef:

>

> He Rick

> Hoe gaat het nu met je Shovel.

> Heb je het probleem al opgelost.