`k weet het niet.....

  • mark

    Beste HD rijders.

    Ben nieuw op dit forum en heb geen HD maar nu is de tijd dat ik er eindelijk na lang sparen een kan kopen en kan mijn droom waarheid worden.

    Ik volg dit forum al enige tijd en de een gaat helemaal voor de shovel de ander voor een dyna, EVO of Twin Cam,

    Ik heb helemaal geen verstand van techniek dus voor mij vallen de echte oudere modellen af en blijven voor mij over motor met een EVO blok of Twin Cam al dan niet met caburateur of injectie. Ik zit eigenlijk te denken aan modellen tussen de jaren ´96 -´02.

    Ik zit echter met een paar essentieele vragen:

    Wat zijn de plussen en minnen van de EVO en de Twin CAM?

    Gaat carburatie er helemaal uit? Wat voor gevolgen heeft dat voor de toekomst (gezien onderhoud bijvoorbeeld).

    Zou wel graag in de toekomst e.e.a. aan de motor willen veranderen…..

    Ik lees ook dat er problemen (kunnen) ontstaan bij de Twin CAM met de CAM tensions?? Voor welke modellen uit welke jaren geldt dat?? Is dat een kwestie van slecht onderhoud of een algemeen bekend voorkomend euvel dat IEDEREEN tgen gaat komen?

    Het gaat mij er niet om wat mooier is want iedereen heef toch een andere smaak. Graag wil ik een objectief antwoord m.b.t. deze motoren qua bewezen betrouwbaarheid en m.b.t. latere uitgaven voor onderhoud zonder voor al te veel verassingen te komen te staan.

    Greetz,

  • Bow1340

    Gewoon een knappe Evo FXD kopen,die rijden super goed,goeie weg ligging ,blok in de rubbers etc etc.Het Evo blok heeft geen kinderziektes meer de Twincam blijkbaar nog wel.En als je van je blok af blijft als ie goed start en rijd ,blijft ie het gewoon doen.De carburatie zal er nooit helemaal uit gaan er zijn gewoon veel te veel motoren met carburateur.Hooguit dat ze van de fabriek uit over gaan op injectie,de aftermarket is daar dan weer voor.Veranderen kan altijd als het maar opties is en anders door een HD zaak laten doen.

  • hein

    http://www.prostreetholland.com/ProStreet.Ned/10a1.ned.html

    hier vind je een aantal artikelen die je helpen met de keuze

    suc6

  • cornolio

    Hi Mark

    Probeer ook effe te bedenken naar wat voor model je voorkeur uit gaaten ook wat voor een rijder je bent.

    Ik zelf rij een sporster en vergis je niet ,dit zijn heel fijn sturende bike,s die ook nog wat voordeliger in aanschaf zijn zodat je misschien een nieuwer type kan aanschaffen of zelfs een hele nieuwe

    Let voor de rest op de km stand want het is vaak zo dat er met een bike met 80000km meer zit aan te komen dan met 1 van 15000km.

    Voor de echte diehard,s is er niets mooier dan een shovel maar daar is de kans op sleutelwerk weer wat meer aanwezig omdat deze toch al tegen de 25jaar oud zijn.

    Dus kijk wat je bugget is bepaal wat je wil hebben voor type,maak eens een proefrit op verschillende modellen, praat eens met verschillende mensen.

    Groeten en succes met je keuze

    Cornolio

  • D

    In oktober 2006 kocht ik mijn eerste HD … een 1998 Road King Classic met 24.000 km op de teller. Een evo blok 1340cc met injectie.

    Mijn ervaring nu (een goeie 7.000 km verder) is enkel POSITIEF.

    Rijdt als een veertje … start altijd zonder problemen … een aanrader.

    Succes

    D

  • Big Peter

    Bow,

    Ook een EVO-blok is geen garantie voor geen problemen.

    Bij het EVO-blok van mijn maat liep na 30000 km het

    nokas lager in elkaar, dus nieuwe nokas met lagers

    big-end,oliepomp en nieuwe zuigers (eerste overmaat)

    Bij mijn twincam heb ik na 50000 km (preventief)

    de nokassen laten vervangen door S&S nokassen

    met tandwielaandrijving, dus geen gedoe meer

    met ketting en spanners.

    Inmiddels 65000 km zonder problemen.

    Grtz Peter

  • Bow1340

    Mijn blok is ook helemaal op de schop geweest bij Barns,maar hij is nou iets sneller {230 km op de testbank}en hij is kurkdroog.Maar ik wil hier mee zeggen dat de meeste EVO blokken hun mankementen al vervangen hebben voor goeie onderdelen en de twincam dit nog moet doen.

  • mark

    Beste Peter.

    Wat kost dat ongeveer om dat te vervangen??

    Mijn oog heb ik nu laten vallen op een Softail uit 2002 met +/- 30.000 km op de teller…Waar moet ik op letten bij aanschaf en wat zou ik preventief kunnen laten vervangen om er in ieder geval een paar jaar zonder al te veel problemen van te genieten?? Er zitten trouwens geen standaard pijpen meer op…..Heeft modificatie van uitlaten invloed op het blok en slijtage daarvan??

    Alvast bedankt voor reactie!

  • Big Peter

    Mark,

    Laat de nokas lagers en nokassen vervangen

    door S&S nokassen met tandwielaandrijving.

    Weg met die kettingen en spanners.

    Complete S&S set incl. montage plm. 1500 euro.

    Geen versleten spanners meer waarvan het slijpsel

    door je oliepomp en je blok gaat, en ook een

    nauwkeuriger nokas timing ( meer trekkracht )

    www.sscycle.com/modules/instruction/uploads/51-1047.pdf

    Modificatie van luchtfilter en uitlaten heeft zeker invloed

    op de afstelling van de motor. Laat dit goed nakijken !

    Een motor kan beter iets te rijk dan te arm afgesteld zijn.

    Bij een te arm mengsel wordt de motor te heet, waardoor

    er (ernstige) schade kan ontstaan.

    Persoonlijk zou ik kiezen voor fuelinjectie, omdat dit beter

    is af te stellen (in alle toerentallen) dan een carburateur.

    Laat je niets wijsmaken door “monteurs” die bang

    zijn voor computers.

    Succes bij het maken van je keuze !

    Gr. Peter

  • Jos V.

    €1500,- voor een nokkenasmodificatie……………………….?

    Gewoon belachelijk, voor zo'n bedrag koop je een hele motor.