belt maakt geluid_piept

  • Piet

    Goede morgen

    IK heb 6000 km terug mijn belt pulley vervangen van 32 naar34 tanden voor een ander rijgedrag twincam wat prima bevalt. Maar nu begint ie er een raar bijgeluit te maken.

    lijkt ook of de belt de aluminum pulley op vreet. DE belt had 70000km gelopen en was in goede staat en vorige pulley was van staal. Vraag hoe kom ik van die herrie af .Was een stalen pulley beter geweest,belt is nog steeds goed maar hoelang nog ?

    mvg Piet

  • DM

    Is dat geluid voortdurend of alleen bij afremmen op de motor?

    Spanning goed?

  • USA John

    kijk even of er ongelijke slijtage is,in dat geval staat je achterwiel scheef

    zo niet,belt spanning controleren….

  • flhs

    Inderdaad direct controleren of het wiel er recht in zit.

    Ik heb zelf een tijdje gereden met een piep die van de belt kwam na dat ik mijn achterband had laten vervangen. Uiteindelijk bleek het wiel scheef te hebben gezeten. Gevolg was dat toen de belt er af was en je hem met de tanden naar boven hield en de belt dubbel boog de tanden van de belt af gingen staan omdat ze als het ware aan de voor of achter kant over de volle breedte los gesneden waren van de belt.

    Ik moest toen een nieuwe belt en nieuwe poelie's laten plaatsen. Ik heb heel lang uit mijn hoofd exact kunnen vertellen wat het kostte inclusief arbeids uren ( was dus niet grappig)

  • Piet

    belt spanning volgens boekje aangespannen,wiel staat er recht in en belt loopt netjes in midden van achter pulley .belt loopt ook nergens tegenaan en piept bij elke snelheid.

    mvg piet

  • flhs

    verder gaat mijn kennis niet. Maar als alles gecontroleerd is en alles blijkt goed te staan zou je bijna denken dat er niets aan de hand kan zijn. Je zou misschien belt vet kunnen proberen. Ik weet dat het verkocht word bij hd maar heb er geen ervaring mee. Succes.

  • Mangku

    Hoi Piet ,

    Als je toch van die gezeur af wilt , voordat het erger wordt , waarom zet je hem dan niet terug naar PULLEY 32 .

    mvg. , Mangku .

  • Piet

    Omdat 34 tanden een rustiger rij gedrag geeft en verder goed bevalt.Er moeten meer van deze pulleys gemonteerd zijn (bdl transmission pulley 34t alumium van motercijcle storehouse )ben benieuwd naar hun ervaring.mvg piet

  • thollanderke

    Heb je in die tijd alleen je pulley vervangen? Of is alles vervangen, het is maar een idee maar ik weet als we vroeger tandwielen wisselden in de cross dat we alles wisselden dus tandwielen en ketting omdat een oude ketting op een ander tandwiel anders ingesleten is. Misschien dat dat bij een belt en een pulley ook het geval is?

    En misschien een beetje beltvet gebruiken zoals FLHS voorstelt doe ik 1x per jaar klein beetje gebruiken niet te veel anders blijft er weer vuil inplakken.

    Het is toch toevallig niet je wiellager wat piept? Achterrem die lichtjes blijft hangen? Of van dat soort zaken.

  • Piet

    Oke de belt wat invetten helpt een 100km.We zijn nu weer 1500km verder en de belt vreet de pulley verder op.Goede belt met nieuwe pulley zou volgens insiders moeten kunnen.

    Deze alumium pulley gaat beslist de 10000km niet halen.