vraag aan twin cam 1600 bezitters

  • gerd

    Hoi mensen ik ben sinds een paar weken bezitter van een electra 1600 uit 2008., ook bezit ik nog een heritage evo uit 95. Toen ik mijn electra pas had was ik helemaal blij met die motor (roze zonnebril) maar langzamerhand begint het mij toch een beetje tegen te vallen. Ik ben een beetje teleurgesteld in de prestaties van de twincam, mijn evo heeft onderin veel meer daar dan die twincam, begrijp mij niet verkeerd de motor is super afgeveerd en op de lange baan bolt tie lekker, maar aan het teruggeschakel moet ik nog wennen, hebben jullie dat ook?

    Ben benieuwd naar jullie mening.

  • thollanderke

    Kan persoonlijk de 1600 ervaring niet met je delen maar heb zelf een TC 1450 maar daar zit genoeg pup in het onderin gebied, mag dus aannemen dat een 1600 ook wel voldoende van zijn plek wil zou ik zo denken.

    Is misschien ook geen vergelijking daar ik nog een 5 bak heb en geen 6.

    Met andere woorden waarschijnlijk heb je aan deze reactie geen ene mallem…..

    Succes

  • Rob

    Gerd: dat ligt waarschijnlijk aan je versnellingsbak. Ik heb een Electra met 1450 cc TC en een 5-bak, en dat gaat als de brandweer (natuurlijk wel een kitje er op….dat scheelt). De schakelmomenten van de 6-bak zijn niet altijd ideaal, en er is op andere (US-)fora al meer over gesproken.

  • gerd

    Rob en Tholanderke, ten eerste dank voor jullie reactie. Rob heb je mischien een linkje van die amerikaanse fora waar dit besproken word? Kan goed zijn dat dit aan de 6 bak ligt, mischien overdrijf ik ook een beetje, want als ik hem op toeren houd loopt tie lekker. Maar het verschil met mijn andere motor, 95/ 1340 softail vind ik behoorlijk, die zet ik met 60 in de 5 en als ik niet meer onder die 60 kom, gaat hij der ook niet meer uit. Voor mijn softail had ik een 72 shovel met 4 bak dat waren nog een klappen op lage toeren.

  • Rob

    @Gerd: als je even wat zoekt dan moet je er genoeg over kunnen vinden. Ik herinner me ook een artikel uit de American Iron (meest recente uitgave, December 2012) waarin de originele 6-gear versnellingsbak redelijk slecht uitkomt. Met mijn 5-bak kan ik inderdaad vrij veel spelen met de versnelling, snel doorschakelen naar 5 of juist ver doortrekken voordat ik schakel. Heb je nog getuned (stage 1, Dynojet kit, open pijpen etc?).

  • sjors

    Ik denk dat er iets heel simpels niet in orde is ,

    Die 1600 tc hoort véél meer koppel te hebben dan die 1340 evo .

    en met een 6-bak kom je ook veel beter van z'n plek.

    Op me kluppie merk ik ‘t verschil,…ik moet redelijk me best doen op me 1340 evo’tje , om de tc's bij te blijven,

    ( ondanks dat er bij mij een ander nokkenasje in zit voor wat meer porrie onderin )

    Toen ik kort geleden op een nieuwe RK van een mc-lid van ons stapte “voor effe een blokkie om” was ik zeer enthousiast over het koppel , de souplesse, en de rem-werking.

    ( maar helaas wat minder enthousiast over het “HD-gevoel” ,…maar da's persoonlijk , en tevens de reden dat ik lekker me evo'tje aan blijf houden )

    Ik zou als ik jou was maar eventjes naar een adresje gaan waar ze dat “motor-management” kunnen controleren.

  • Ron

    Sluit me helemaal aan bij Sjors.

    Heb n 2010 Electra met Direct Link via The Oldtimer in Paterswolde en t is een super soepele motor met veel koppel en een snelle schakelbak.

    Rijdt al soepel vanaf 80 in de 6 zelfs.

    tuning check needed??

    succes, Ron

  • Donny

    Hallo Gerd,

    Ik heb een omgebouwde Fatboy uit 2010 met een 96 blok.

    Motorisch gezien heb ik een open 2 in 1 uitlaat van SE gemoteerd, een open luchtfilter van SE en een super tuner van SE.

    Alles is bij een HD daeler gemonteerd en d.m.v. de super tuner afgesteld.

    Mijn HD gaat als de brandweer en loopt met gemak 200 km per uur.

    Wat mij wel opvalt, zoals jij ook al opmerkt, is dat de trekkracht onderin niet bijzonder groot is.

    Mijn motor loopt eigenlijk pas mooi bij 2000 toeren ( ik heb er een toerenteller op ) in de 6.

    Hij rijdt dan 100 km per uur.

    Onder de 2000 toeren in de 6 heb ik het gevoel, dat hij niet mooi rond loopt.

    Wil ik snel inhalen bij dan moet ik altijd een paar versnellingen terugschakelen.

    Dit zijn mijn ervaringen met een TC en ik weet niet of je er wat mee kunt doen.

    Eigenlijk een iets ander verhaal als dat van andere schrijvers.

    Het komt eigenlijk meer overeen met jouw verhaal.

    Het geeft inderdaad minder het Harley gevoel, maar ik kan er mee leven.

    greetz donny

  • Marcel

    Onder de 2000 tpm heb je ook weinig te zoeken, niet met een TC noch met een Evo of shovel.

    Koppel begint pas echt op te bouwen vanaf 2000/2200 tpm en max koppel ligt meestal rond de

    3500/3700 tpm.

    Marcel

    BH

  • Peter

    Ik blijf even bij Sjors, de TC s lopen van fabriek af te arm, ivm emissie controle eisen. Ik heb een vijf-bak Electra 1450 twin cam, met Mikuni 40mm, en Vance and Hines long shots gemonteerd. Ook een dyno-kit met ietsje progresievere naalden en gas buizen, en K&N filter natuurlijk, plus een open broodrooster voor een beetje rijwind. Op de bank deed ie 116 Nm, niet zo heel erg slecht denk ik. De tuner zet iedere TC op dit vermogen als ie gewoon goed is. Open uitlaat systeem en luchtfilter zorgt voor een goed ademend blok. Misschien dat je daar nog iets kunt doen. Peter