krukas sensor

  • Eric

    Kwam gisteren een Amerikaanse site tegen waar zeer veel werd geklaagd over

    de slechte kwaliteit van de CPS(crank postion sensor). In veel gevallen

    werd de foute sensor niet ontdekt door de Harley dealer en ook gaf het systeem in veel

    gevallen geen foutmelding aan.

    Kan iemand mij vertellen wat deze sensor doet, of dat deze eens in de zoveel tijd

    gereinigd moet worden. Ik las namelijk dat de sensor licht magnetisch is waardoor

    metaaldeeltjes de boel kunnen verstoren.

    Als laatste wat zijn de symptonen van een slechte sensor? Heeft iemand hier ervaring mee?

    bedankt voor alle info,

    Eric

  • thollanderke

    Heb bij de motor van moeders de vrouw ook een keer kapotte krukas sensor gehad.De symptomen daar waren heel onregelmatig lopen,grote klappen en daarop gevolgt grote blauw achytige vlammen uit de uitlaat.

    Dus die symtomen vielen wel redelijk op toen.

    Zoals de naam al zegt (crank postion sensor) geeft door waar je krukas zich bevind om bv het juiste moment aan te geven dat je kleppen en andere zaken open of dicht moeten zijn.

    Maar dat is een beetje de simpele boeren uitleg zullen we het maar noemen,ongetwijfeld zal je van andere meer technische prikkers wel een uitgebreidere uitleg krijgen.:)-D

  • thollanderke

    kolere ik moet eens dringend op typcurcus als ik mijn tekst zo eens terug lees.

    >:D<

  • Konijn

    Van krukassensoren weet ik niets maar over die typecursus ben ik het eens.:)-D

  • Tom

    Bij elke olie verversen even de sensor eruit en schoonvegen

    Geern problemen meer

  • Lemmy

    Zoals de naam al zegt (crank postion sensor) geeft door waar je krukas zich bevind om bv het juiste moment aan te geven dat je kleppen en andere zaken open of dicht moeten zijn?????

    Je krukas samen met je pushrods bepalen wanneer de kleppen dichtgaan. je sensor geeft alleen de positie door zodat er op het juiste moment en vonk komt.

  • Eric

    Het is mij duidelijk geworden. Sensor inmiddels verwijderd en schoongemaakt. Bedankt iedereen voor de uitleg

    groeten,

    Eric

  • chief

    de oudere CPS'en zijn niet goed bestand tegen hitte en trillingen, schoonmaken helpt helaas niet.

    een CPS is een dicht component en binnen in gaat het stuk.

    hoe weet je of je een oude CPS hebt? controleer het nummer wat op de CPS staat eindigt dit op een nummer of A dan is het een oude.

    de nieuwere eindigen op B of D (D is de meest recente en stevigste)

    als CPS slecht aan het worden is word het een rotzak. als de motor warm is begint hij op te spelen, je motor begint op toeren te ploffen en vermogen te verliezen, afslaan bij optrekken en flinke knallen/vlammen uit de uitlaat.

    stationair lijkt het of er niets aan de hand is.. het is net of je bobinne kapot is. (heeft exact dezelfde symptomen) ook is de CPS zo vriendelijk om niet aan de ECU te laten weten dat hij (bijna) kapot is. dus tijdens de eerste periode van het kapot zijn/gaan van de CPS kan het zijn dat de ECU geen storing ziet, en dus ook niet op de teller uit te lezen is.

    pas als de CPS echt stuk is komt het bovendrijven in de ECU.(meestal als een P0373 of P0374 bij een read out)

    aangezien dat kleine rotcomponentje nogal aan de prijs is (rond de 95 euro) is preventief vervangen niet echt een optie, maar als je merkt dat de motor onregelmatig begint te lopen en soms wat ploffen als hij warm is, en je hebt bevestigd dat je een oud type CPS hebt, is het slim om preventief voor je grote vakantierit de CPS (zelf) te vervangen. het is een kwestie van 1 imbusje losdraaien en 1 stekkertje lostrekken. bij de dealer word CPS vervangen ingeschaald op 1 uur arbeid. a 80 euro per uur.(minimaal)

    hier een foto van een CPS

    de CPS verteld de ECU de positie van de krukas en de snelheid van de krukas. aan de hand van deze info weet de ecu wanneer hij, de bougie moet ontsteken en hoeveel vervroeging er op de ontsteking moet zitten (samen met info van meerdere andere sensoren), wanneer de injectoren moeten inspuiten en het verteld je toerenteller welke waarde hij aan moet geven.

  • Wallie

    Chief,

    Weet je toevallig ook bij welke productiejaren welk type sensor werd gebruikt?

    Dan kun je in ieder geval beslissen al dan niet tot vervanging over te gaan

  • chief

    en ben nogal lui. :)