twin cam bijgeluiden

  • j.schoenmakers

    Beste mensen,

    Mijn 2003 road king maakt wat bijgeluiden. Bij hoger toerental lijkt het alsof je de tuimelaars beter kunt horen, tikkend, rammelend geluid. Als je de motor flink laat trekken, hoor je het niet. Bij een gelijkblijvend toerental weer wel.

    Volgens de dealer hoort dat bij een twin cam blok, en is er niets aan de hand. Monteur heeft proefrit gemaakt. Er wordt alleen geadviseerd om zonder ruit te gaan rijden, maar dan hoor je zelfs het uitlaatgeluid niet meer.

    Hoe is jullie ervaring met bijgeluiden van de twin cam blokken.

    Er zit nu screamin eagle synt. olie in. Evt andere olie een oplossing?

    Jan

  • marcel

    hoeveel km staat erop ?

    Marcel

    BH

  • j.schoenmakers

    35000 km

  • Vosselman

    Via internet altijd moeilijk om daar een 100% diagnose van te doen.

    Meeste twincams maken wel wat klep geluid ( “naaimachine - geluid” ). De ene iets meer dan de ander.

    Sommigen hebben iets geluid van zuiger tegen cilinder.

    Een ander punt zijn de kettingspanners van de nokkenassen. Zijn deze gecontroleerd?

  • j.schoenmakers

    De spanners zijn ongeveer bij 33000 gecontroleerd en zagen er vlg de dealer nog prima uit. Als ik met een garage stethoscoop luister bij de spanners hoor je alleen een zacht ruisend geluid. Als ik bij de kleppendeksels luister klinkt het ook vrij normaal. Dat geluid wat ik wat harder hoor is alleen als ik op de motor rijd en bij bepaalde toerentallen. Als de motor stil staat en ik speel wat met het gas klinkt het allemaal vrij normaal, dus vooral vreemde geluiden onder belasting.

    Heb open luchtfilter, ovals, en stage 1

    Groeten Jan

  • Rob

    Hoi Jan,

    Waarom wil de dealer je niet verder helpen?

    Kan hij hier niet genoeg aan verdienen?

    MVG, Rob

  • Vosselman

    Als ik het goed begrijp het geluid alleen tijdens rijden / belasting….

    * Komt het bij de primair vandaan? (Loslopen van de compensator)

    * Slangeklemmen van de hitteschilden al eens allemaal nagelopen?

    Als je zelf alle eenvoudige zaken al hebt nagelopen zou ik toch eens bij een andere dealer of shop langs gaan.

  • j.schoenmakers

    Probleem is dat ik nog garantie heb tot augustus. Er hebben twee monteurs mee gereden, en die zeggen beiden dat er geen probleem is.

    Garantie bij een officiele HD dealer.

    Voor mijn gevoel komt het geluid van de rocker arms, dat is met de stethoscoop ook goed te horen.

    Is andere olie een optie?

    Groeten Jan

  • Pieterpat

    Hoi,

    Ik heb toevallig afgelopen vrijdag mijn twincam(heritage softail classic bj.2000) ververst met Amsoil MCV 20W/50 in het blok - MCF 10W/40 in de primaire en VSG 75/90 in de transmissie en het is ongelofelijk maar hij produceert echt minder geluid. het is wel duur spul.

    suc6

  • sjors

    Heb je al op een andere ( zelfde type ) HD gereden om 'ns te vergelijken ?

    ( ik zeg dit omdat ik hier zo'n klote helicopter-helm heb liggen ,…als ik die op me harses zet , dan hoor ik VERSTERKT allerlij hoge maffe geluiden , die ik zonder helm, of met een andere helm op, helemaal totaal niet kan waarnemen )