Individuele keuring Lelystad

  • Eric

    Gisteren naar Lelystad getogen om mijn Fatboy uit 2006 op kenteken te krijgen.

    Was mooi weer en we waren daar met 7 Harleyrijders en een BMWrijder.

    Alle motoren waren importmotoren uit de States.

    Technische keuring duurde ongeveer 10 minuten, gecontroleerd werden de

    frame- en motorbloknummers, verlichting, banden en veer of schakelaar op jiffy.

    Zodra de motor wordt rechtgezet moet de jiffy inklappen of niet te starten zijn.

    De verlichting moet een stadslicht bevatten. Ook een lampje plaatsen onder

    de koplamp is afdoende. Originele achterlicht(lens) uit de States voldeden,

    dus geen aanvullende reflector noodzakelijk.

    De knipperlichtlensjes mogen blank zijn als het lampje maar amergeel licht geven.

    Nu komt het moeilijk deel van de keuring een rijtest over een circuit waarbij een remmentest

    en geluidstest wordt uitgevoerd. Hierbij werden van de acht motoren drie motoren afgekeurd wegens

    geluidsoverlast.

    De richtlijnen zijn als volgt standaard geluidsniveau 80db(A), wordt de motor voor het eerste geregisteerd op kenteken dan

    mag daar 3 db(A) worden opgeteld, plus 1db(a) marge. Dus het geluidsniveau mag niet boven de 84db(A) uitkomen.

    Er werd een motor afgekeurd op geluid omdat deze 1db(A) teveel geluid produceerde.

    Mijn Fatboy werd afgekeurd wegens een te forse overschrijding van 5db(A)(wat een verdubbeling is van het geluid)

    Met de originele Amerikaanse dempers waarop stond 80db(A).

    Het geluid wordt ook versterkt door toepassing van de verkeerde luchtfilters(teardrop i.p.v gesloten)

    Er werd ook een Ultra Classic afgekeurd met de originele Nederlandse E4 dempers!!

    Op een Claxon kan de motor ook op worden afgekeurd, op 7 meter afstand moet deze minimaal 89db(A) bedragen.

    Dus is het zaak om de claxon aan de voorzijde van het frame te plaatsen met de “uitlaat” naar voren.

    Alleen in Lelystad worden geluidsmetingen verricht, dus bij een afkeur op geluid moet je altijd weer naar Lelystad.

    Helaas moet ik nogmaals een bezoek brengen wat ook extra kosten met zich meebrengt.

    Uurloon RDW medewerker bedraagt € 120,00 per uur. Dus herkeuring van een 1 uur kost je wederom € 120,00

    bovenop de standaard keuringskosten van € 600,00

    Gelukkig ging het vandaag beter bij de Douane in Veldhoven beter. BPMdocumenten gedownload van de Belastingsdienst.

    Thuis bedragen ingevuld en uitgeprint en op locatieoverhandigd aan de Douanemedewerker.

    Deze kwam overigens niet naar buiten om de motor te inspecteren.

    Tip, neem wel ALLE INVOERPAPIEREN mee, daar maken ze namelijk kopietjes van.

    Overigens met ingang van 2010 wordt je niet meer geholpen door de Douane bij het invullen van de BPMdocumenten

    Binnen 10 minuten stond ik weer buiten. Na 5 werkdagen krijg je digitaal bericht wat je moet betalen en na betaling

    per bank, wordt de RDW ingeseind en wordt je nieuw kenteken afgestuurd(totaal 10 werkdagen)

    Volgende week weer naar Lelystad met geknepen luchtfilters en Nederlandse dempers. Dus als je een Harleyrijder ziet rijden

    richting Lelystad met een lage snelheid die bovendien klinkt als een Honda, heb genade. Na de keuring komen de SE uitlaten

    weer uit de schuur.

    Voor diegene die nog naar Lelystad moeten doe hier je voordeel mee(of niet)

    Eric

  • Jan

    Bedankt voor de info.

    Als ik het goed zie zal het geluid dus t grootste struikelblok zijn.

    Ik mag woensdag voor de keuring met mn 2008 heritage welke geheel standaard is, was van plan te gokken dat geluid goed is.

    Iemand een tip om meer te dempen, ?

    Jan

  • Eric

    Jan, mijn Fatboy was ook standaard. Echter, met een standaard Amerikaanse uitlaat en luchtfilter gaat het niet lukken.

    Originele Nederlandse dempers en een ‘'gesloten’' luchtfilter monteren, dan moet het goed gaan.

    Succes

  • toontwin

    Ik was diegene met die 1 decibel teveel beetje jammer he Eric maar het zal wel goed komen.

  • Jim O

    Dat met die veer op de Jiffy, geldt dat voor alle bouwjaren nu? Ik heb een 2003 FLHPI die nog gekeurd moet worden!

    Jim

  • Eric

    Motoren met bouwjaar voor 1998 worden gekeurd bij een locale RDW station en hiervoor gelden

    andere eisen.

    MIjn inziens moeten alle import (buiten de EU)motoren (dus met bouwjaar na 1998) gekeurd worden in Lelystad voorzien zijn van een jiffy schakelaar/veer.

  • Jim O

    Ik denk het ook helaas! Heb wel gehoord dat het opgelost kan worden door (tijdelijk) een centrale bok/standaard (hoe heen zo'n ding) te monteren!

    Jim

  • Jan

    Ik kreeg te horen dat het ook verboden is reflectoren aan de zijkant van je voorpoten te hebben.

    Iemand ervaring hiermee of zal ik ze gewoon afplakken ?

    De standaard was voor mij makkelijk.

    Er is een origineele assesoire vanaf 2008, plug en play.

  • Eric

    Jim, een werkje van niets. Een veer met twee slangenklemmen aankopen bij een automaterialenzaak.

    Een klem aan de onderkant van frame plaatsen en de andere aan de bestande jiffy. Veer tussen slangenklem

    plaatsen en boel aandraaien, klaar is Keesie.

  • Eric

    Op mijn uitvoering zitten ook aan weerszijde van de voorpoten en fenderstruts reflectors. Werd gewoon in orde bevonden.