BPM en netto catalogusprijs

  • Konijn

    Ik zou hem eerst laten keuren voor ik er een bak geld tegenaan zou gooien. Stel dat hij om een of andere onduidelijke reden die ze daar altijd wel weten te vinden afgekeurd wordt. Als hij gekeurd is kan je er alles mee doen wat je leuk vind (of dat wettelijk mag is een tweede) maar heb je in ieder geval een kenteken.

  • Dombo

    Ik weet niet wat je op zo'n fiets nou nog voor extra chroom moet zetten:

  • Hek

    http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-20.html

  • Jos V.

    De staat van de motor maakt niks uit en de BPM wordt per maand berekend en na 60 maanden betaal je rest-BPM

    De douane heeft zich bij al de motoren die ik heb ingevoerd nog nooit bemoeid met de staat van de motor, laat staan dat ze er naar gingen kijken.

  • MissTaken

    Goedenmorgen Eric;

    Voor de berekening van het resterend te betalen bpm-bedrag bekijkt de douane je motor waarschijnlijk inderdaad niet eens! Ze kijken enkel naar de bijbehorende papierwinkel betreft de specifikaties die daarop staan vermeld.

    Voor de BPM-berekening zal het de douane ‘worst zijn’ wat de staat/conditie van de bike is.

    Een site waarmee je zelf het resterende bpm-bedrag kan uitrekenen is:

    http://www.bpmcalculator.eu/index.html;jsessionid=D4FAD21CBFC829877D458A9AE70A388C

    Naar de volgende site ga je NIET om daar een verzekering af te sluiten (dat komt later nog ;) ), maar met deze site tover je de consumentenprijs uit 2006 van je motor op tafel: https://www.unive.nl/motor/premieberekenen

    Wat Dombo ook al noemde; Op dat type fiets die je hebt gekocht, blijft er maar weinig over om nog extra's aan te hangen als onderdelen. Onmogelijk is het natuurlijk niet.

    Het is voor jou van belang om te weten of er door de 1e eigenaar optioneel accessoires ‘af fabriek’ op zijn gehangen, of dat dat NA de eerste aflevering is gedaan door de dealer.

    Extra accessoires wil je in jouw geval liever niet op de eerste verkoopnota van je bike genoemd zien worden, omdat die dan bij een flauwe douane-beambte kunnen gaan meetellen voor de bpm-berekening.

    Misschien is het een idee om een ‘slecht scenario’ voor je BPM-bijdrage uit te rekenen met bovengenoemde websites. Je staat dan straks niet voor onaangename verrassingen.

    Felicidados met je aankoop en geniet er van!

    Greetz; Miss.

  • Eric

    Duidelijk verhaal en bedankt voor alle tips.

    Eric

  • Jos

    Ik heb afgelopen voorjaar een Heritage Softail ingevoerd, zorg dat je alle papieren omtrent de BPM aangifte ingevuld heb, deze kun je van douane site halen (hoe minder de douane hoeft te doen, hoe leuker ze het vinden).

    Je kunt ook achter het bruto BPM bedrag komen door een soort gelijke fiets op te zoeken en daar het kenteken van invoeren op de site van de RDW (online voertuiggegevens), daar staat de bruto BPM die je vervolgens invuld op de douane site en hij rekend alles voor je uit.

    Wel moet je zoveel mogelijk papieren meenemen om aan te tonen hoe je aan die bedragen komt.

    In mijn geval liepen ze wel degelijk mee naar buiten om de fiets te bekijken, ik had een flinke deuk in me tank zitten en kreeg ongevraagd 5% extra korting!!

    Dus ik zou hem niet al te mooi maken, en heel aardig doen, scheeld ook nog een beetje.

    Mvg. Jos

  • U.S. John

    NEEHEE!!! De douane ziet geen aankoopnota…….dus heeft ook niks met accessoires te maken…

    catalogusprijs van 2006 van het betreffende model,verder niks….of t nou 1 brok roest is of totaal 24 karaats verguld,t maakt geen ene ruk uit!!! Het enige wat belangrijk is voor de keuring is dat datgene wat er op zit er ook op hoort te zitten en dat het goed werkt en aan de europese richtlijnen voldoet……

  • stefan

    Hoi,

    Ik heb alle reacties gelezen en zo ver ik weet is het idd zo dat men niet zal kijken naar de staat van de motor. Dit komt omdat er “kenteken”-papieren bij je motor aanwezig zijn vanuit Amerika.

    Alleen bij een nieuw gebouwde motor zal men kijken, omdat er dan een soort van taxatie moet zijn om de BPM te bepalen.

    Echter………..ik zou de motor zo “kaal” en “niet toonbaar” laten zien. Je weet nooit met die mannen wat hen teweegbrengt om toch even te kijken. Eerst keuren en BPM, daarna verfraaiien naar eigen inzicht.

    Succes met de invoer en veilige kilometers gewenst.

    Mzzl en groetjes

    Stefan

  • MissTaken

    JAAHA!

    De optie(-s) waar ik met name op doelde zijn bijv. de aan-/afwezigheid op de motor van zoiets als…. (jawel)…ABS!

    Dergelijke voorzieningen kosten extra geld en dus moet er een hogere consumentenprijs worden afgetikt.

    Verder vinden die gasten het prettig dat je zoveel mogelijk bijbehorende papieren meeneemt van het in te voeren object, om te laten zien hoe je aan die bedragen komt (wat Jos ook al vermeldde).

    M'n broer kon destijds daardoor zijn invoerafhandeling min of meer behandelen als een formaliteit. En dat is toch prettig.

    Greetz Miss.