BPM en netto catalogusprijs

  • Eric

    Is de staat van een motor van invloed op het BPM bedrag? Nu heb ik gelezen dat mijn motor,

    import uit de States en bouwjaar 2006, gekeurd moet worden in Lelystad.

    Komt de douane voor het berekenen van de BPM de motor bekijken?

    Heeft iemand een indicatie van de netto catalogusprijs van 2006 Fatboy FLSTFSE2?

    Bedankt voor alle informatie.

    gr, Eric

  • Konijn

    Als de Staat Der Nederlanden geld uit de zak wil kloppen wordt er alleen met de hoogste waarde gerekend ben ik bang. Voor de rest van je vraag zal je even moeten wachten op nog een reactie.

  • ronaldo

    Hoi!

    Zie t nieuwste magazine van de MAG, een en ander is tegenwoordig veel simpeler geworden , met name voor voertuigen van voor 98. zie bl 16 van nr 104.

    denkelijk ook RDW site wel.

    gtz, R

  • Eric

    Klopt, motoren met bouwjaar voor 98 kunnen bij iedere RDW vestiging om de hoek worden gekeurd,

    voor relatief laag bedrag.

    Motoren met bouwjaar na 1998 moeten worden gekeurd in Lelystad, voor een belachelijk bedrag

    van € 650,00

    Als de container niet overboord slaat komt mijn motor over een week of drie in Rotterdam aan.

    Tijdens de winterperiode wil ik de motor gaan verfraaien en in het voorjaar laat ik de motor keuren

    door de RDW.

    Maar ik vraag me af of hierdoor het BPM bedrag niet omhoog gaat. En bekijkt de douane de motor daadwerkelijk

    of gaan zij af op de gegevens van de RDW en het formulier wat ik vooraf moet invullen met de netto catalogusprijs.

    Overigens de ANWB kan geen netto prijs afgegeven van mijn motor wel van een standaard Fatboy.

    Kan ik die prijs aanhouden of wordt hier streng op gecontroleerd door de Douane??

    Eric

  • U.S. John

    BPM wordt berekend naar de toenmalige catalogusprijs minus een afschrijvingspercentage,hoeveel dat precies is weet ik zo niet meer maar t loopt snel terug.De staat waarin je motor verkeert maakt dus voor de BPM niks uit,voor de keuring uiteraard wel.In jouw geval,een 3 jaar oude motor zul je nog een aardige duit aan BPM betalen,denk ik.Waarom heb je dit niet van tevoren uitgezocht?

  • Eric

    Dat ik een flink bedrag aan BPM moet betalen was mij al duidelijk voordat ik de motor kocht.

    Ook dat ik invoerrechten, B.T.W, en keuringskosten moet betalen.

    De vraag is echter of dit bedrag hoger wordt als ik bv chroom wat nu minder is voor de keuring

    ga vervangen voor nieuw chroom. En ziet de douane het verschil tussen een ‘'opgepimpte’'

    Fatboy of een screamin eagle?

    Eric

  • willem

    De douane bekijkt je motor niet eens.Alleen de papieren die je ingevuld heb,

    en de papieren van de rdw en die controleren wel of het type en de uitvoering klopt.

    Ik heb bij mijn motor gewoon de toenmalige prijs opgevraagd bij o.i.t in Breda en die konden hem zo geven.

    En hoe langer je wacht met aangifte doen van de BPM hoe lager het bedrag wordt want elke dag dat hij ouder is gaat er een beetje af.

  • U.S. John

    nou,per dag zal dat niet zoveel schelen….

  • U.S. John

    die vraag had ik al beantwoord en Willem ook,het gaat om de cataloguswaarde,niet om of ie al dan niet blinkt…..

  • thollanderke

    Ik heb andere ervaring met de douane bij bereking van de BPM.

    Heb er tot nu toe 3 uit Belgie binnen gehaald en wel degelijk is de douane 3 keer mee naar de motor komen kijken heel papier in aant vullen em dan bereking gemaakt wat de BPM ging zijn.

    Wel een klein tipje voor je: Is de motor b.v 15-10-2000 dan kun je beter nog ff 5 dagen wachten (is ie namelijk weer een jaartje ouder) voor je bpm gaat laten berekenen scheelt je toch al gauw paar honderd eurie's