Motorgeluid Fat Bob

  • Skydevil

    Ik krijg vld. jaar mijn nieuwe Fat Bob.

    Alleen geluid is bagger. Ik zit eraan te denken om uitlaat door te boren bij 1e demper en dan af te laten stellen. Destijds ook gedaan bij mijn Sportster.

    Bedoeling is dat ik ( als er weer poen is ) ik luchtfilter en nieuwe uitlaat erop zet, maar trek ik 2 jaar vooruit om dit te realiseren.

    Zijn er al mensen die op Fat Bob rijden ?

    groet,

    Arie

  • Jos V.

    Uitlaat doorboren kan je vergeten, er zit een katalysator in.

    Daar ben je twee dagen mee bezig om die eruit te halen.

    Bovendien kan je beter de originele pijpen bewaren want je kan erop wachten dat er in 2008 meer controles op geluid komen en dat er E-keur in je uitlaten staat.

    Helaas is het zo dat een nieuwe Harley veel minder lawaai mag maken als bijv. een oude shovel.

  • Gerard

    Fatbob besteld en hoop in maart de weg op te kunnen, Bij HCS zijn ze erg terughoudend v.w.b. uitlaten en geluid.Er komt een Remus uitlaat die wel de EC norm

    haalt. Hoe gaat die dan klinken en hoe gaat die uitlaat eruit zien? Dat is toch jammer want het geluid is bijna de helft van de emotie. Wat zijn nou de serieuze risico's bij vervanging van de uitlaat?

    Er zit best een groot verschil tussen standaard en S&S open pijpen. Ik heb geen zin in garantieproblemen.

    Verder verwacht ik veel van de Fatbob.De korte testrit was veelbelovend

    Groeten,

    Gerard

  • Marcel

    Remus klinkt nagenoeg hetzelfde als standaard, zonde van je geld dus.

    De risico´s van de uitlaat vervangen ligt in de afstelling van de motor, aangezien dealers daar totaal geen kaas van hebben gegeten gaan ze schermen met de

    EC normen en garantie.

    grappig is dat dezelfde dealers vorig jaar nog vrolijk de ene na de andere open uitlaat monteerde.

    Het is gewoon heel belangrijk dat je bij montage van andere uitlaten ook de afstelling van de injectie aanpast.

    Volgens de europeese wetgeving ben je vrij om modificaties aan JOUW motor te doen zonder verlies van garantie, de dealer moet kunnen aantonen dat de schade

    door de modificatie is ontstaan.

    oftewel een kapote versnellingbak komt niet door open uitlaten en een andere ECM.

    Marcel

    BH

  • Gerard

    Met betrekking tot inrijden van de motor…… is het belangrijk om eerst een poosje standaard uitlaat etc te houden? Ik denk dat vermogen niet mijn hoogste prioriteit

    heeft, maar m'n ouwe trouwe xl883r met Screaming Eagle 2-in1 gaf een lekkere vette sound en voldoening. Maar ja … je wil wel eens wat meer. Er zijn Screaming Eagle uitlaten voor de Fatbob in het grote boek te vinden maar deze zijn niet op de Nedrlandse markt. Wat is nu een goed alternatief?

  • Marcel

    De meeste aftermarket catalogi komen rond februari maart uit, daar zullen ongetwijfeld een aantal verschillende dempers in aangeboden worden.

    Een complete uitlaat is zowiezo geen probleem.

    De SE dempers kunnen wel geleverd worden hoor :-)

    Marcel

    BH

  • pete-speed

    hallo, van de week was ik nog even bij de Motorsaloon en die hebben een FatBob staan met andere uitlaatdempers erop waar een redelijk geluidje uitkomt, is van de company maar niet via hd benelux te koop, de Motorsaloon haalt ze zelf uit de states, ga ff luisteren en eventueel rijden zou ik zeggen, ajuu

  • pete-speed

    zie ook: http://www.harley-davidson.com/gma/gma_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524448771208&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374309221369&ASSORTMENT%3C%3East_id=2534374309221369&bmUID=1197055068825&bmLocale=en_US

  • Bart Vink

    Kijk eens op: www.harley-davidson.com/gma/gma_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=8…

    Ik heb deze pijpen gezien op de beurs in Rosmalen maar vind ze niet echt bij de motor passen.

    Grootste probleem is dat de ophanging van de uitlaten op de Fat Bob iets afwijkt van de overige modellen. Nog even wachten dus, er komen vast meer soorten uitalten voor de Fat Bob op de markt.

    Bij Central in Veghel (ik heb daar de Fat Bob besteld) geven ze aan dat als er niet snel een oplossing komt zij zelf een aangepaste ophangbeugel kunnen maken.

    Zet nooit zo maar andere uitlaten op een modern ingespoten blok. Door de emissie eisen staat het blok erg schraal afgesteld. Met alleen andere (open) uitlaten) zal het blok snel te heet worden. Je moet de afstelling laten aanpassen en er MOET een ander luchtfilter geplaatst.

    Kosten alles bij elkaar ongeveer 1700 euro maar zeker de moeite waard want de motor zal na aanpassing veel beter lopen en zo'n 10 % meer vermogen hebben.

  • Dirk

    Hallo,

    Eveneens een FatBob besteld - levering februari en dit zonder hem test te rijden ( in België geen dealer met een demo ??? ).

    Dom ? Misschien wel vandaar graag enige feedback mbt het rijden zelf - zitpositie - zadel enz….

    Alvast bedankt !!